TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Easy Afric Designs

Located in Kampala, Easy Afric Designs Ltd. (EAD) was created in 2001 by Sarah Nakisanze, an industrial artist and teacher. With her passion for artistic creation, she sought

Lees meer »

Ecolink

Vietnam Ecological Linkage Company Limited (Ecolink Co. Ltd.) has been a pioneer of organic agriculture and fair trade in Vietnam since 2004. With support from its parent company (Hiep Thanh Co. Ltd.) and

Lees meer »

Centrocafe

CENFROCAFE was created on 26 October 1999 in northern Peru. It provides many services to its members (agricultural technical assistance, organisational development, access to health services, etc.) with the

Lees meer »

CAPEMA

CAPEMA began its activities in 2007 under the name Asociación Central Agropecuaria Perla del Mayo. It was in 2012 that CAPEMA really became a cooperative

Lees meer »

APROCAM

APROCAM is a non-profit organisation that brings together small coffee and cocoa producers from the districts of La Peca, Copallín and Imaza in the province of Bagua

Lees meer »

CORDTUCH

Few countries can boast as much natural and cultural wealth as Ecuador. Its four major assets: the coastline, the sierra, the Amazon and the Galapagos Islands

Lees meer »

RED TUSOCO

The Bolivian Network of Community Solidarity Tourism, more commonly known as Red Tusoco, is a Bolivian association that brings together some twenty organisations and companies to develop community

Lees meer »

Ongedwongen duurzaam shoppen bij Harvest Club

Welkom in Harvest Club, hartje Leuven. Voor haar gezellige concept store selecteert Stefanie Vereecken een breed aanbod aan kledij, deco, accessoires en verzorgingsproducten. Allemaal van leveranciers met het hart op de juiste plaats, net als Stefanie zelf. Kijk je mee?

Lees meer »

Barometer 2020 over fair trade

Om de twee jaar publiceert het Trade for Development Centre een barometer over fair trade, een enquête die tot doel heeft de bekendheid van eerlijke handel in België en de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak in kaart te brengen. Dit jaar werden vragen gesteld over veranderingen in het aankoopgedrag naar aanleiding van de Covid-19-crisis.

De barometer van dit jaar, werd uitgevoerd door Incidence in opdracht van het Trade for Development Centre.  De online enquête werd uitgevoerd tussen 30 juni en 02 augustus 2020 bij 1.212 personen tussen 16 en 80 jaar oud die in België wonen. De maximale foutmarge voor deze steekproef is 2,8%.

Lees meer »

Reportage KOAKAKA : kwaliteitskoffie uit Rwanda

Koakaka is een koffiecoöperatie uit Rwanda die koffie van topkwaliteit produceert. In 2016 werd Koakaka geselecteerd voor een coachingmodule in marketing en in business management van TDC. Zo kregen ze alle tools in handen om hun postitie op de internationale markt te versterken. Met succes!

Lees meer »

Fair trade: een belangrijk instrument voor de ecologische en sociale transitie

De coronacrisis, de klimaatverandering, de exploderende ongelijkheid, de vernietiging van de biodiversiteit … Het toenemend aantal crisissen drukt ons met onze neus op de feiten: ons handelsverkeer moet anders aanpakt worden. We moeten versneld werk maken van de ecologische en solidaire transitie waar onze samenleving nood aan heeft. Fair trade heeft alle troeven in handen om hieraan bij te dragen.

Lees meer »

Coaching TDC: NECAAYO

Necaayo werd in 2009 opgericht in Guiré, in het Westen van Ivoorkust. De coöperatie telt 1410 leden en brengt meer dan 3500 ton cacao op de markt. De cacaocoöperatie kreeg 3 jaar lang marketingcoaching van TDC en wist het te schoppen tot een van de meest toonaangevende cacaocoöperaties in de regio.

Lees meer »

De Europese melk stroomt, maar bij de boeren komt het water aan de lippen

Onder het smetteloos witte oppervlak van de melk schuilt een sector in crisis en het zijn de kleine producenten die dreigen te verdrinken in de melkplas. Door de Europese overproductie kelderen de inkomsten van de boeren en hun werk is niet meer rendabel. Maar de overproductie heeft ook gevolgen voor Afrika. Daar staat ze de ontwikkeling van lokale zuivelketens in de weg.

Lees meer »

Consumptie van Fairtrade-producten: Belgen kunnen het nog veel beter doen

Afgelopen mei kondigde Fairtrade Belgium een historische groei van Fairtrade gelabelde producten in ons land aan:  + 41% in 2019. Dit uitstekende resultaat brengt het gemiddelde verbruik van Fairtrade-producten in België op 19,2 euro per persoon per jaar. Maar als je dit gemiddelde vergelijkt met de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking van Fairtrade-producten in verschillende andere Europese landen, ziet het plaatje er helemaal anders uit.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.