TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

ECOOKIM: verdediger van 12.000 cacaoboeren in Ivoorkust

In cacaoland Ivoorkust kan je ECOOKIM met recht en reden een voortrekker noemen. De coöperatie, opgericht in 2004, is een nationale unie van ondertussen 23 lokale coöperaties verspreid over de verschillende cacaoregio’s van het land. ECOOKIM verdedigt de belangen van maar liefst 12.000 van de meest achtergestelde cacaoboeren. Haar missie is het verbeteren van de kwaliteit van hun cacao om zo de internationale markt te veroveren. In 2010 behaalde de coöperatie de Fairtradecertificatie, kort daarna volgden Utz en Rainforest Alliance.

Lees meer »

AMAP: bioproducten uit Benin

“Waarom zou in Benin niet kunnen, wat in Frankrijk wel kan?” Met dat idee keerde Edgar Deguenon in 2008 terug na een stage in Frankrijk. Hij had er kennis gemaakt met tal van projecten rond biolandbouw en korteketenverkoop. Die zouden bovendien ook oplossingen kunnen aanreiken voor een aantal problemen waar Beninese boeren mee geconfronteerd worden, zoals het hoge gebruik van pesticiden in de velden en de gezondheidsproblemen die daar het gevolg van zijn. Of de lange ketens met vele tussenpersonen, wat leidt tot veel druk op de boeren en lage prijzen. Tien jaar later is AMAP een kleine organisatie die op zoek gaat naar een binnenlandse markt voor bioproducten en pioniert in het verbinden van producenten en consumenten.

Lees meer »

COCOCA: kwaliteitskoffie uit Burundi

Het woord ‘Horamama’ is in Burundi vooral bekend van een traditioneel lied dat vrouwen zingen op weg naar het veld of terug naar huis. Het betekent ‘moed’ of ‘kracht’ en moet hun vermoeidheid doen vergeten. Vandaag is Horamama de merknaam van de koffie van COCOCA, een unie van 39 coöperaties verspreid over het hele land. Koffie is de belangrijkste grondstof in Burundi.

Lees meer »

COOPAKE: mango’s, cashews en hibiscus uit Burkina Faso

Met 1963 als geboortejaar is COOPAKE een van de oudste coöperaties van Burkina Faso. Toen sloegen negen mangoproducenten uit het westen van het land, vlakbij de grens met Mali, de handen in elkaar om hun oogst beter te kunnen verkopen. Maar de echte start kwam pas halverwege de jaren 90, toen ze hun mango’s in ovens gingen drogen. Dat leverde werkgelegenheid op voor tientallen vrouwen, maar ook exportmogelijkheden naar Europa.

Lees meer »

COOPARA: cacao uit Ivoorkust

Op 80 km ten noorden van Abidjan werd in 2000 COOPARA opgericht. Deze organisatie ondersteunt 639 cacaoboeren uit de regio in de productie, de verwerking en vermarkting van hun cacao. COOPARA wil de toekomst van de cacaoproductie verzekeren door sterk in te zetten op duurzaamheid. De problemen waarmee de boeren geconfronteerd worden, zijn immers niet min: verouderde planten, een ondermaatse kwaliteit van hun cacao en een uitgedunde boerenpopulatie.

Lees meer »

SAMA: Fairtradegoud uit Oeganda

In het afgelegen district Busia in het westen van Oeganda proberen meer dan 600 boeren hun schamele inkomsten aan te vullen door middel van goudwinning. Ze werken hard in de door de boeren zelf gegraven mijngangen en verdienen erg weinig omdat ze onderworpen zijn aan gewetenloze makelaars. Bovendien is deze activiteit zeer vervuilend. Met de steun van de TDC heeft SAMA, een organisatie van mijnwerkers, haar beheer kunnen verbeteren, duurzamere (kwikvrije) productietechnieken kunnen ontwikkelen en haar toegang tot de markt kunnen verbeteren.

Lees meer »

Arcasy: Wilde cacao uit Bolivia

In het Boliviaanse deel van het Amazonebekken, meer bepaald in e laaglanden van Centraal-Bolivia ten noorden van Cochabamba, wonen de Yuracaré, een inheemse bevolkingsgroep van jagers en plukkers. Een belangrijke economische activiteit van deze kleine gemeenschappen is de pluk van wilde cacao of boscacao, onder chocolademakers gekend als een kwaliteitsproduct.

Lees meer »

Koffie: Consumenten drinken, kleine producenten drinken het kopje

De koffie-industrie zwemt in paradoxale omstandigheden. Aan de ene kant wordt de drank over de hele wereld meer geconsumeerd en genoten dan ooit tevoren. Aan de andere kant is de beloning van de producenten op het laagste punt, zozeer zelfs dat meer dan de helft van hen nu de vruchten van hun arbeid met verlies verkoopt…

Lees meer »

Les Rencontres d’Aït Aïssa: Eerlijk toerisme en duurzame ontwikkeling in zuidoost-Marokko

Berberdorpjes in de uitlopers van het Atlasgebergte, lieflijke valleien als groene oasen te midden van ruwe bergen… dat mooie plaatje krijg je aangeboden door ‘Les Rencontres d’Aït Aïssa’. ‘Rencontres’ of ontmoetingen duidt op de legendarische gastvrijheid van de Berbers. ‘Aït Aïssa’ slaat dan weer op de naam van de eerste vallei waar de vereniging actief was. Ze is gelegen in een 100 km breed gebied in de buurt van Errachidia, in het zuidoosten van Marokko.

Lees meer »

Eerlijke handel geconfronteerd met de economische crisis

Na een decennium van euforische groei is de verkoop van fairtradeproducten in verschillende Europese landen een belangrijke factor in de tijd. De economische crisis is doorgemaakt en de verschillende soorten spelers worden vaak gedwongen om hun strategieën aan te passen en bij te sturen.

Lees meer »

Rio+20 en groene economie: uitdagingen en perspectieven

Van 20 tot 22 juni 2012 vond in Rio de Janeiro de internationale VN-conferentie rond duurzame ontwikkeling Rio+20 plaats. Twintig jaar na de Wereldmilieutop kwamen wereldleiders er samen om te debatteren over de lancering van “een groene economie” en de wereldwijde aanpak van duurzame ontwikkeling.

Het concept “groene economie”, dat groei en milieuzorg met elkaar zou verzoenen, is het onderwerp van hevige discussies.

Lees meer »

Coöperaties en eerlijke handel gaan hand in hand

De VN heeft 2012 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Coöperaties omdat “het commerciële ondernemingsmodellen zijn die talrijke gezinnen en gemeenschappen uit de armoede halen.”

Coöperatief ondernemen betekent dat leden zich vrijwillig verenigen omdat ze samen meer hulpmiddelen kunnen inzetten dan elk individueel.

Lees meer »

Stevia: een plant met toekomst

Sinds november 2011 mag stevia geproduceerd en verkocht worden in Europa. Eindelijk, want deze natuurlijke zoetstof die al eeuwenlang wordt geconsumeerd in Zuid-Amerika, heeft een hoge voedingswaarde en is 100% natuurlijk en ongevaarlijk. Stevia wist dankzij deze reeks voordelen de interesse te wekken van multinationals die er massaal in beginnen investeren. Eerlijke handel en biologische landbouw zijn instrumenten die traditionele steviaproducenten kunnen helpen zelf voordeel te halen uit de groeiende vraag naar stevia.

Lees meer »

Eerlijke handel in de landen van de Arabische lente

De revolutie in de landen van de Arabische lente toonde aan dat de bevolking meer economische en sociale emancipatie wil. Een model dat gedeeltelijk kan beantwoorden aan deze verzuchting is eerlijke handel. Fair trade combineert dynamisch ondernemerschap, responsabilisering van lokale spelers en ontwikkelingsperspectieven. Bovendien laat het model ruimte voor participatieve democratie.

Het is nog te vroeg om te weten welke plaats eerlijke handel zal innemen in de landen van de Arabische lente: een inspiratiebron, een stabiliserende factor of net een onderwerp van discussie? In afwachting maken we kennis met de eerlijke organisaties die in de regio actief zijn.

Lees meer »

Israëlisch-Palestijnse initiatieven voor de vrede

De spanningen tussen Israël en Palestina laaiden de laatste tijd weer hevig op. Ze lieten zich opnieuw meeslepen door de logica van de oorlog. Toch zijn er in het dagelijkse leven Palestijnen en Israëliërs die in het kader van eerlijke handel samen werken aan de toenadering tussen beide bevolkingsgroepen.

Lees meer »

Belgen en fair trade 2012

In het kader van de Week van de Fair Trade 2012 peilde het Trade for Development Centre voor de derder keer op rij naar de kennis, mening en houding van Belgen op vlak van fair trade. De bekendheid van fair trade neemt jaar na jaar toe, in 2012 lag die op 90%. Hoewel Belgen positief tegenover fair trade staan, voelen slechts 4 op 10 Belgen zich betrokken.

Lees meer »

Marktonderzoek modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania

Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.

Lees meer »

Duurzame thee in Belgische supermarkten

Dit onderzoek van Facts Figures Future in opdracht van het Trade for Development Centre uitgevoerd in november 2011 wil een overzicht geven van de huidige en toekomstige beschikbaarheid van duurzame thee in het assortiment van de grotere Belgische supermarktketens.

Lees meer »

Duurzame koffie in Belgische supermarkten

Het Trade for Development Centre liet het huidige en toekomstige aanbod aan duurzame koffie onderzoeken in de belangrijkste Belgische supermarktketens in november 2011. Ongeveer 35% van de koffie droeg een duurzaam label.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.