altervoyage

Altervoyages: een duurzaam alternatief voor massatoerisme

Wat wij bieden, is visibiliteit via een internetsite, catalogussen en een aantal services

Een gezellige ruimte, een paar tafeltjes, wat leesvoer, een lekker kopje koffie … De sfeer zit goed bij Altervoyages in de serres van de Luikse kruidtuin. We hebben er afspraak met directrice Martine Houyoux van promotieplatform Altervoyages. Dat verenigt verschillende spelers die zich inzetten voor mens- en milieuvriendelijk toerisme.

Martine Houyoux is van opleiding sociaal assistente en raakte als student al geboeid door ontwikkelingssamenwerking. Toen ze regionaal afgevaardigde werd van 11.11.11 bij het CNCD ontmoette ze Liliana Chiocci van MATM (Mouvement d’Actions à Travers-Monde). Samen broedden ze op het idee om verschillende verenigingen te promoten die actief zijn in de ontwikkelingssamenwerking en die bovendien eerlijk en/of solidair toerisme willen aanbieden. Zo ontstond Altervoyages.

Vier verenigingen wilden al meteen in de boot stappen: Identité Amérique Indienne (IAI), Mouvement d’Action à Travers Monde (MATM), Café Chorti en Emotion Planet.

“Er zijn zo veel verschillende spelers actief in de internationale solidariteit! Denk maar aan de school die een actie op het getouw zet of de gemeente die solidaire activiteiten lanceert in verband met een jumelage. Het is dan ook niet gemakkelijk om een gemeenschappelijk promotieplatform te vormen”, zegt Martine Houyoux.

Voor elk wat wils

Het minste wat je kunt zeggen, is dat de leden van Altervoyages een heel uiteenlopend profiel hebben: Café Chorti is een importeur van fairtradekoffie die af en toe een reis organiseert om plantages te bezoeken en producenten te ontmoeten. ECPAT is een netwerk dat de strijd aanbindt met sekstoerisme en seksuele uitbuiting van kinderen. Natagora is dan weer een ngo actief in milieubescherming die natuurbelevingsverblijven organiseert. En Sens Inverse staat voor een reisagentschap gespecialiseerd in eco- en wandeltoerisme … Met de hulp van WBI (Wallonie-Bruxelles International) verwelkomt Altervoyages zelfs twee buitenlandse verenigingen: Eco-Bénin en het Senegalese FESFOP. “Wij dragen het project voor hen, om hun structuren te versterken. Dat heet ontwikkeling via toerisme”, aldus Martine.

Wie deel uitmaakt van ons platform moet de klant bepaalde garanties bieden rond de reis die hij zal maken. “Dus moeten we onze leden zorgvuldig selecteren. Zo dient de reiziger goed ontvangen en begeleid te worden en dient de reis veilig te verlopen. Wij zijn een structuur die vertrouwen inboezemt, die garant staat voor een zekere kwaliteit.”

Criteria

  • De lokale bevolking staat centraal in het onthaalproces. Zij vormt een partnerschap met de reisoperator.
  • De reisoperator kiest voor partnerschappen georganiseerd rond ontwikkelingsprojecten die ten goede komen aan de gemeenschap.
  • De reizen worden georganiseerd voor een maximale impact op de lokale economie van het gastgebied.
  • De reisorganisatie respecteert het ecologisch, sociaal en economisch evenwicht.
  • De operator legt de nadruk op ontmoetingen en uitwisselingen tijdens de reis. Hij informeert over alle acties rond ontwikkeling en milieubescherming die met de winst van het toerisme worden ondernomen.
  • Hij informeert en sensibiliseert de reizigers over elke bestemming: hoe is de economische, sociale en culturele situatie, wat zijn de omgangsregels, hoe staat het leefmilieu ervoor?
  • Hij bepaalt een prijs die ruimte geeft voor het vormen van een ontwikkelingsfonds.
  • Hij deelt mee hoe de prijs van de reis wordt verdeeld.
  • De reisoperator voert actie voor eerlijk en solidair toerisme en zet zich in voor het naleven van de principes ervan.

Vert Bleu Soleil

In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, verkoopt Altervoyages geen reizen, voegt Martine Houyoux eraan toe. Wat wij bieden, is visibiliteit via een internetsite, catalogussen en een aantal services.”

Verder organiseert Altervoyages het platform ‘alternatief reizen’. Dat is een ruimte van 600 m² gereserveerd voor een dertigtal verenigingen op het Luikse vakantiesalon Vert Bleu Soleil. De deelnemers betalen rond de honderd euro, een luttel bedrag voor zo’n populair salon dat 20.000 bezoekers trekt. Dit platform wil ook een plek zijn voor uitwisselingen waar partnerschappen worden gesmeed en tentoonstellingen, conferenties en workshops worden georganiseerd.

Verder wil Altervoyages instrumenten ontwikkelen om het grote publiek te sensibiliseren. Zo bijvoorbeeld een animatie voor jongeren van 16+ gebaseerd op een expo en een ‘photo language’. Dit instrument bestaat uit 57 foto’s waarmee het begrip alternatief toerisme met zijn sociaal-economische dimensies in West-Afrika in beeld wordt gezet. Die ‘photo language’ zit in een koffertje samen met een soort logboek en een cd, zodat het op verschillende manieren kan worden gebruikt: als expo, animatie of debat.

Martine Houyoux beschouwt toerisme als een financieel extraatje of als sensibiliseringsinstrument voor de verenigingen die lid zijn van het platform. “De meeste van onze leden zijn zich ervan bewust dat toerisme geen hoofdactiviteit mag worden.” Moet de groep bewust beperkt blijven? “Zeker en vast”, antwoordt Martine, “een groep van 7 tot 10 mensen is meer dan genoeg. Ze mogen immers het dagelijks leven van het dorp maar zo weinig mogelijk beïnvloeden. Idealiter zouden er jaarlijks verschillende groepjes moeten komen zodat de inkomsten regelmatig binnenstromen.”

Eendracht maakt macht

Hoe ziet zij het massatoerisme? Martine Houyoux verwijst naar de internetsite van de vereniging: “Hoewel massatoerisme wordt beschouwd als een belangrijke economische kracht, ontwikkelt het zich vaak ten nadele van de economische, sociale en culturele rechten van de autochtone bevolking. Voor ontwikkelingslanden wordt aangenomen dat 80 % van de inkomsten uit te sector terugvloeien naar ondernemingen uit het Noorden of naar hun aandeelhouders onder de vorm van dividenden.”

Hoe die kracht aanwenden? “Wij zijn piepklein en volkomen weerloos”, antwoordt ze. “Het publiek kent dat soort toerisme amper. Wij hebben enorm veel promotiewerk voor de boeg.” Eendracht maakt macht, dus werkt Altervoyages samen met het Franse platform ATES, een vereniging voor eerlijk en solidair toerisme, en met andere verenigingen in Bolivia, Ecuador, Guatemala, enz.

Altervoyages gelooft in synergie … tot de keuze van zijn kantoren toe. Zo is de vzw gevestigd in het Milieuhuis in de Luikse kruidtuin. Daar hebben nog heel wat andere verenigingen hun intrek genomen. Sommige zijn ook lid van Altervoyages, zoals Natagora en IAI. Altervoyages gooit zijn deuren open voor het publiek: welkom in Altercafé, waar je fairtradeproducten kunt degusteren, educatief materiaal raadplegen, conferenties en tentoonstellingen bijwonen.

Spring gerust eens binnen en kom genieten van een lekker kopje fairtradekoffie met een koekje in een leuk decor!

Rue Fusch 3
4000 Liège
Tel: 04/250 95 83 – 0472/95 77 78
altervoyages@gmail.com
www.altervoyages.org

Fotocredits : Altervoyages
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.