TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Herent sport in schone kleren

Jaar in, jaar uit helpt Ecolife uiteenlopende bedrijven en organisaties om op een duurzamere manier te doen waar ze goed in zijn. De klemtoon ligt daarbij op ecologie. “Maar eco en fair gaan voor ons samen,” zegt projectverantwoordelijke Ingrid Pauwels. En dus zet Ecolife zijn expertise tijdens de Week van de Fair Trade graag in voor meer fair trade in thuisgemeente Herent.

Lees meer »

Emotion Planet : Reizen met een menselijke dimensie

Jean-François Delvaulx kwam op het idee voor Emotion Planet tijdens een reis met vrienden naar Marokko. Maar daarvoor raakte hij ook al verslingerd op Ecuador en was hij helemaal in de ban van Afrika. Tegenwoordig biedt hij reizen ‘op mensenmaat’ aan in een vijftiental landen op vier verschillende continenten.

Lees meer »

Les Rencontres d’Aït Aïssa: Eerlijk toerisme en duurzame ontwikkeling in zuidoost-Marokko

Berberdorpjes in de uitlopers van het Atlasgebergte, lieflijke valleien als groene oasen te midden van ruwe bergen… dat mooie plaatje krijg je aangeboden door ‘Les Rencontres d’Aït Aïssa’. ‘Rencontres’ of ontmoetingen duidt op de legendarische gastvrijheid van de Berbers. ‘Aït Aïssa’ slaat dan weer op de naam van de eerste vallei waar de vereniging actief was. Ze is gelegen in een 100 km breed gebied in de buurt van Errachidia, in het zuidoosten van Marokko.

Lees meer »

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Zorgplicht voor bedrijven: wat denken de Belgen?

Meer dan acht op tien Belgen zijn voorstander van wetgeving die bedrijven verplicht maatregelen te nemen die de schending van de mensenrechten en milieuschade moet voorkomen. De meerderheid vindt dat dit wetgevend initiaitief op Europees niveau moeten worden genomen. Dit blijkt uit een opiniepeiling in opdracht van TDC-Enabel.

Lees meer »

Coöperatieve, participatieve supermarkten

Ooit al gehoord van coöperatieve en participatieve supermarktprojecten? Deze burgerinitiatieven breken met de traditionele massadistributie en kiezen voor lokale, biologische en eerlijke kwaliteitsproducten. Daarbij willen ze financieel toegankelijk blijven en de sociale integratie bevorderen. Zijn ze hierin geslaagd?

Lees meer »

Opiniepeiling verantwoorde consumptie 2021

In het kader van de Week van de Fair Trade 2021 bestelde Enabel een barometer om de verantwoorde consumptie van Belgen in kaart te brengen.
62% van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven en consumeren met het oog op de volgende generaties. Maar de helft van de Belgen blijft wel trouw aan zijn of haar vertrouwde merken in de supermarkt (vooral de jongeren).

Lees meer »

Kledingmerken ondertekenen nieuwe bindende overeenkomst inzake veiligheid van werknemers

Toonaangevende internationale kledingmerken bereikten een tweejarige overeenkomst met werknemers-vertegenwoordigers en fabriekseigenaren over de veiligheid op de werkplek in Bangladesh. De overeenkomst gaat in vanaf 1 september 2021 voor een periode van 26 maanden, dan zal ook de eerste golf van merken en detailhandelaars die de overeenkomst hebben ondertekend, worden bekend gemaakt.

Lees meer »

Jaarrapport TDC-Enabel 2020

In TDC’s activiteiten speelt nabijheid een belangrijke rol. 2020 was dus een jaar waarin TDC heel wat flexibiliteit aan de dag moest leggen. Dankzij coaching op afstand wist TDC 34 producentenorganisaties te coachen. TDC bereikte 2 miljoen Belgen te bereiken tijdens de Week van de Fair Trade en nam met een studie de lead in het onderwerp lokale fair trade.

Lees meer »

Frankrijk, pionier van lokale fair trade in Europa

In Frankrijk heeft de lokale eerlijke handel zich ontwikkeld door Noord-Zuid-handelsinitiatieven, zoals Ethiquable en Alter Eco, maar ook door de Franse boerenbeweging. De nationale wet inzake eerlijke handel leidt alles in goede banen, net als het charter voor eerlijke handel ‘Origine France’. Niet minder dan acht labels certificeren producten of diensten. Een overzicht.

Lees meer »

Voedselteams: beweging van bewuste consumenten en innovatieve korte-keten-producenten

“Voedselteams is een beweging van burgers die meer controle willen over hoe hun voedsel geproduceerd wordt. Elk Voedselteam is een groepje consumenten dat voedsel koopt bij producenten uit hun buurt. Die bepalen zelf hun eerlijke prijs, rekening houdend met hun kosten én de milieukost van hun producten.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? Coördinator Sofie Vanthournout geeft tekst en uitleg.

Lees meer »

De Brusselaars en eerlijke handel

TDC voert tweejaarlijks een barometer uit rond eerlijke handel. Deze enquête peilt naar de bekendheid van fair trade in België en naar de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak. In dit artikel zoemen we in op de mening en het gedrag van de Brusselaars.

Lees meer »

Fair Cobalt Alliance: sector gaat voor duurzame kobaltonginning

Kobalt: je ziet het nooit, maar het zit in tal van toestellen die je in huis hebt. In 2019 kwam 60 % van de wereldwijde kobaltproductie uit de DR Congo. De omstandigheden waarin het mineraal daar ontgonnen wordt, zijn vaak abominabel. “De Fair Cobalt Alliance wil de werk- en leefomstandigheden verbeteren voor de mensen in de gemeenschappen rond de kobaltmijnen,” zegt Operations Manager Jose Diemel. 

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.