Nieuws en publicaties

Voedselteams: beweging van bewuste consumenten en innovatieve korte-keten-producenten

“Voedselteams is een beweging van burgers die meer controle willen over hoe hun voedsel geproduceerd wordt. Elk Voedselteam is een groepje consumenten dat voedsel koopt bij producenten uit hun buurt. Die bepalen zelf hun eerlijke prijs, rekening houdend met hun kosten én de milieukost van hun producten.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? Coördinator Sofie Vanthournout geeft tekst en uitleg.

Lees meer »

Fair Cobalt Alliance: sector gaat voor duurzame kobaltonginning

Kobalt: je ziet het nooit, maar het zit in tal van toestellen die je in huis hebt. In 2019 kwam 60 % van de wereldwijde kobaltproductie uit de DR Congo. De omstandigheden waarin het mineraal daar ontgonnen wordt, zijn vaak abominabel. “De Fair Cobalt Alliance wil de werk- en leefomstandigheden verbeteren voor de mensen in de gemeenschappen rond de kobaltmijnen,” zegt Operations Manager Jose Diemel. 

Lees meer »

Fair ICT Flanders: ICT en duurzaamheid

Het project Fair ICT Flanders helpt hogescholen en universiteiten, private bedrijven en lokale besturen om concrete stappen te zetten naar een duurzamer beleid voor aankoop en gebruik van ICT. “De uiterst complexe keten van ICT-toestellen brengt zowel de mens als de planeet ernstige schade toe. Elektronicabedrijven moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. De koopkracht van grote klanten bundelen, kan hierbij helpen.”

Lees meer »

Ray & Jules brandt fairtradekoffie met de kracht van de zon

Ray & Jules combineert een drang om de wereld te verbeteren met een ingenieurs-achtergrond. “De koffiesector stoot jaarlijks 60 miljoen ton CO2 uit. Wij willen die tot nul herleiden. Da’s ambitieus, maar mogelijk. Technologie zoals de onze kan bakens verzetten in een sector die al meer dan honderd jaar hetzelfde doet.” zegt mede-eigenaar Gert Linthout. Maak kennis met een wereldprimeur: op zonne-energie gebrande fairtradekoffie.

Lees meer »

Ongedwongen duurzaam shoppen bij Harvest Club

Welkom in Harvest Club, hartje Leuven. Voor haar gezellige concept store selecteert Stefanie Vereecken een breed aanbod aan kledij, deco, accessoires en verzorgingsproducten. Allemaal van leveranciers met het hart op de juiste plaats, net als Stefanie zelf. Kijk je mee?

Lees meer »

Bananenpionier AgroFair blijft innoveren

Dat vandaag 1 op de 4 bananen in België fair trade is, hebben we voor een groot stuk te danken aan AgroFair. Met zijn Oké-bananen was het in 1996 de eerste om bananen onder eerlijke handelsvoorwaarden naar Europa te halen. Frank Vermeersch van AgroFair geeft ons een blik achter de schermen van deze pionier in duurzame handel.

Lees meer »

Label ‘Biogarantie Belgium’: biologische landbouw, lokale productie en eerlijke handel in één

Het Biogarantie-label groeit uit tot ‘Biogarantie Belgium’. Het label wil zich steeds verantwoordelijker en veeleisender opstellen tegenover het begrip ‘biologisch’. En het wil de Belgische productie en verwerking in de kijker zetten. Een ander doel is de werknemers in de landbouwketen een correcte prijs te garanderen. Concreet gaat het om een compleet lastenboek dat de landbouwers zelf opstellen.

Lees meer »

Kalani: huislinnen dat biologisch én fair trade is

Kalani maakt huislinnen dat zowel biologisch is als fair trade. Het is een van de weinige textielmerken ter wereld dat precies weet waar het katoen voor zijn huislinnen vandaan komt. Oprichter Bruno Van Steenberghe praat over zijn engagement voor de boeren in India, over zijn aandacht voor het milieu en de gezondheid van zijn klanten.

Lees meer »

Cacaoboer én coach: het mooie parcours van Djakaridja Bitie

In 2017 volgde de Ivoriaanse cacaocoöperatie ECAM het coachingstraject in financieel, bedrijfs- en marketingmanagement van het Trade for Development Center (TDC) van Enabel. Eind december spraken wij met Djakaridja Bitie, een van de leden van ECAM. We vroegen hem om de balans op te maken van de ontwikkeling die de coöperatie heeft doorgemaakt en peilden ook naar zijn eigen professionele vooruitzichten als junior coach.

Lees meer »

SCINPA verbetert marketinginstrumenten met steun van TDC

SCINPA is een coöperatie uit Agboville (Ivoorkust) die vooral actief is in de cacaosector. Met de steun van TDC kon SCINPA zijn commerciële en institutionele communicatiemiddelen verbeteren en meer zichtbaarheid creëren. Een succesverhaal, ook al blijft de macro-economische situatie in het land moeilijk.

Lees meer »

Aba Sholi: kwaliteit boven alles

In Rwanda produceert Aba Sholi een internationaal gesmaakte koffie. Met de hulp van Valerie Vangeel, coach van het Trade for Development Centre van Enabel, zetten de coöperatie grote stappen vooruit. Ze leerden hun kosten optimaliseren, de uitstekende kwaliteit van hun koffie te garanderen en helpen hun leden in de strijd tegen de klimaatopwarming. 

Lees meer »

Lancering Brussels Be Fair Awards

Het platform voor eerlijke handel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lanceert de eerste editie van de Brussels Be Fair Awards. Deze wedstrijd wil Brusselse publieke diensten belonen die inzetten op de consumptie en promotie van fair trade en duurzame handel in het Brussels grondgebied. Op 12 mei 2022 zullen de winnaars worden bekendgemaakt tijdens een Award-ceremonie.

Lees meer »

Zorgplicht voor bedrijven: wat denken de Belgen?

Meer dan acht op tien Belgen zijn voorstander van wetgeving die bedrijven verplicht maatregelen te nemen die de schending van de mensenrechten en milieuschade moet voorkomen. De meerderheid vindt dat dit wetgevend initiaitief op Europees niveau moeten worden genomen. Dit blijkt uit een opiniepeiling in opdracht van TDC-Enabel.

Lees meer »

Coöperatieve, participatieve supermarkten

Ooit al gehoord van coöperatieve en participatieve supermarktprojecten? Deze burgerinitiatieven breken met de traditionele massadistributie en kiezen voor lokale, biologische en eerlijke kwaliteitsproducten. Daarbij willen ze financieel toegankelijk blijven en de sociale integratie bevorderen. Zijn ze hierin geslaagd?

Lees meer »

Opiniepeiling verantwoorde consumptie 2021

In het kader van de Week van de Fair Trade 2021 bestelde Enabel een barometer om de verantwoorde consumptie van Belgen in kaart te brengen.
62% van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven en consumeren met het oog op de volgende generaties. Maar de helft van de Belgen blijft wel trouw aan zijn of haar vertrouwde merken in de supermarkt (vooral de jongeren).

Lees meer »

Kledingmerken ondertekenen nieuwe bindende overeenkomst inzake veiligheid van werknemers

Toonaangevende internationale kledingmerken bereikten een tweejarige overeenkomst met werknemers-vertegenwoordigers en fabriekseigenaren over de veiligheid op de werkplek in Bangladesh. De overeenkomst gaat in vanaf 1 september 2021 voor een periode van 26 maanden, dan zal ook de eerste golf van merken en detailhandelaars die de overeenkomst hebben ondertekend, worden bekend gemaakt.

Lees meer »

Jaarrapport TDC-Enabel 2020

In TDC’s activiteiten speelt nabijheid een belangrijke rol. 2020 was dus een jaar waarin TDC heel wat flexibiliteit aan de dag moest leggen. Dankzij coaching op afstand wist TDC 34 producentenorganisaties te coachen. TDC bereikte 2 miljoen Belgen te bereiken tijdens de Week van de Fair Trade en nam met een studie de lead in het onderwerp lokale fair trade.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.