TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Voedselteams: beweging van bewuste consumenten en innovatieve korte-keten-producenten

“Voedselteams is een beweging van burgers die meer controle willen over hoe hun voedsel geproduceerd wordt. Elk Voedselteam is een groepje consumenten dat voedsel koopt bij producenten uit hun buurt. Die bepalen zelf hun eerlijke prijs, rekening houdend met hun kosten én de milieukost van hun producten.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? Coördinator Sofie Vanthournout geeft tekst en uitleg.

Lees meer »

Fair ICT Flanders: ICT en duurzaamheid

Het project Fair ICT Flanders helpt hogescholen en universiteiten, private bedrijven en lokale besturen om concrete stappen te zetten naar een duurzamer beleid voor aankoop en gebruik van ICT. “De uiterst complexe keten van ICT-toestellen brengt zowel de mens als de planeet ernstige schade toe. Elektronicabedrijven moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. De koopkracht van grote klanten bundelen, kan hierbij helpen.”

Lees meer »

Ray & Jules brandt fairtradekoffie met de kracht van de zon

Ray & Jules combineert een drang om de wereld te verbeteren met een ingenieurs-achtergrond. “De koffiesector stoot jaarlijks 60 miljoen ton CO2 uit. Wij willen die tot nul herleiden. Da’s ambitieus, maar mogelijk. Technologie zoals de onze kan bakens verzetten in een sector die al meer dan honderd jaar hetzelfde doet.” zegt mede-eigenaar Gert Linthout. Maak kennis met een wereldprimeur: op zonne-energie gebrande fairtradekoffie.

Lees meer »

Ongedwongen duurzaam shoppen bij Harvest Club

Welkom in Harvest Club, hartje Leuven. Voor haar gezellige concept store selecteert Stefanie Vereecken een breed aanbod aan kledij, deco, accessoires en verzorgingsproducten. Allemaal van leveranciers met het hart op de juiste plaats, net als Stefanie zelf. Kijk je mee?

Lees meer »

Bananenpionier AgroFair blijft innoveren

Dat vandaag 1 op de 4 bananen in België fair trade is, hebben we voor een groot stuk te danken aan AgroFair. Met zijn Oké-bananen was het in 1996 de eerste om bananen onder eerlijke handelsvoorwaarden naar Europa te halen. Frank Vermeersch van AgroFair geeft ons een blik achter de schermen van deze pionier in duurzame handel.

Lees meer »

Label ‘Biogarantie Belgium’: biologische landbouw, lokale productie en eerlijke handel in één

Het Biogarantie-label groeit uit tot ‘Biogarantie Belgium’. Het label wil zich steeds verantwoordelijker en veeleisender opstellen tegenover het begrip ‘biologisch’. En het wil de Belgische productie en verwerking in de kijker zetten. Een ander doel is de werknemers in de landbouwketen een correcte prijs te garanderen. Concreet gaat het om een compleet lastenboek dat de landbouwers zelf opstellen.

Lees meer »

Kalani: huislinnen dat biologisch én fair trade is

Kalani maakt huislinnen dat zowel biologisch is als fair trade. Het is een van de weinige textielmerken ter wereld dat precies weet waar het katoen voor zijn huislinnen vandaan komt. Oprichter Bruno Van Steenberghe praat over zijn engagement voor de boeren in India, over zijn aandacht voor het milieu en de gezondheid van zijn klanten.

Lees meer »

Fako: Beninees fruitsapbedrijf kreeg coaching van TDC

Colette Yehouénou woont in Cotonou, de economische hoofdstad van Benin. Ze was pas dertien toen haar vader stierf en dwong haar om te stoppen met haar studie om voor haar drie broers te zorgen: “In die tijd hield ik al van koken, maar ik ging over op haute couture. Ik heb getraind en ben mijn eigen bedrijf begonnen. Ik combineerde naaien en fournituren. Ik had klanten die hun spullen bij mij kochten en op een dag legde een van hen me uit dat hij een training in de agrofoodsector volgde. Ik was zeer geïnteresseerd, en ik heb me ingeschreven voor de tweede promotie”.

Lees meer »

Europese Unie wil strijd aanbinden tegen ingevoerde ontbossing

In de nacht van 6 december bereikte de EU een voorlopig akkoord: het verbod op de invoer van verschillende grondstoffen die geproduceerd worden op grond die na december 2020 is ontbost. De Commissie stelde aanvankelijk in november 2021 een eerste lijst voor van zes producten. In juni 2022 bevestigde de Raad deze lijst. De eerste zes grondstoffen waren cacao, koffie, palmolie, soja, hout en rundvlees, en hun afgeleide producten zoals leer, meubelen, papier en chocolade. Bij de laatste onderhandelingen voegde het Parlement ook rubber, houtskool, bedrukte papierproducten en enkele palmoliederivaten toe.

Lees meer »

Naar meer ethische kleding

Al vele jaren horen we dat onze manier van consumeren negatieve gevolgen heeft voor mens en milieu. De instorting van het Rana Plaza in 2013 die de dood betekende van meer dan 1.100 werknemers die voor grote kledingwinkels werkten, bracht de ontstellende arbeidsomstandigheden in sweatshops aan het licht. Op 27 september 2022 organiseerde Enabels TDC een conferentie over ethische kleding, gevolgd door een modeshow.

Lees meer »

Coaching in Ivoorkust: evaluatie van en kansen voor coöperaties

Cacaocoöperaties in Ivoorkust worden reeds jarenlang begeleid door het Trade for Development Centre (TDC) van Enabel. Voor welke uitdagingen staan de coöperaties daar? Hoe werkt coaching in de praktijk? Hoe kan de impact ervan op de hele sector worden versterkt? We praatten erover met producenten en coaches tijdens een rondetafelgesprek in Brussel.

Lees meer »

Barometer 2022 rond eerlijke handel

Tweejaarlijks polst het Trade for Development Centre naar de mening, houding en het gedrag van Belgen tegenover fair trade. Een van de voornaamste conclusies is dat de naamsbekendheid van eerlijke handel gedaald is met 15% tov 2020. Deze daling is het sterkst uitgesproken bij de jongeren.

Lees meer »

Eerste Brussels Be Fair Awards uitgereikt

De winnaars van de eerste editie van de Brussels Be Fair Awards zijn gekend. De editie 2022 bekroont openbare diensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die hun publiek stimuleren om Brusselse fairtradeproducten te consumeren. De gemeente Jette en Stad Brussel ontvingen een Award uit de handen van Pascal Smet. 

Lees meer »

Solid zoekt naar de grootst mogelijke impact

Knitwear van alpacawol uit Peru, plaids van ge-upcyclede Indische sari’s, gevlochten manden uit Kenia … De stijlvolle producten die Solid op de markt brengt, zijn erg divers. De rode draad: positieve impact voor de mensen die al deze unieke stukken maken en voor hun gemeenschappen. Solid vzw ontstond als een klein ontwikkelingsproject in Peru maar heeft ondertussen ook een belangrijke handelspoot.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.