TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Fair Trade memorandum

In dit jaar van veelvuldige verkiezingen stelden de belangrijkste Belgische fairtradeorganisaties en ondernemingen uit de sector een memorandum op. Dit document met aanbevelingen en eisen heeft betrekking op verschillende bestuursniveaus: federaal, gewestelijk, lokaal en Europees. 

Lees meer »

Job alert: TDC zoekt 3 nieuwe coaches

Enabel’s Trade for Development Centre zoekt 3 nieuwe coaches om Afrikaanse coöperaties, producentenorganisaties en business support organisations te begeleiden. Alledrie de jobaanbiedingen zijn full time, van september 2024 tem december 2027. Interesse? Lees de jobomschrijvingen en stel je kandidaat voor 7 maart!

Lees meer »

Brussel-Hoofdstad, een Fair Trade Gewest? Stand van zaken

‘Maak van Brussel een Fair Trade Gewest’ is een uitgebreid programma op initiatief van Communes du commerce équitable (de Franstalige tegenhanger van FairTradeGemeente) en het Trade for Development Centre van Enabel. Beide organisaties zijn actief op lokaal, provinciaal en federaal niveau en besloten hun krachten te bundelen om via actie in de gewesten te werken aan eerlijke handel in heel België.

Lees meer »

Puratos

In 2015 startte de Belgische bakkerij- en chocoladespecialist Puratos het programma Cacao-Trace, met als doel de levensomstandigheden van cacaoboeren te verbeteren. Hoe? Door de kwaliteit van de cacao te verbeteren, wat voor een hogere waarde zou zorgen.

Lees meer »

Enquête verantwoorde consumptie 2023

Naar aanleiding van de Week van de Fair Trade 2023 heeft Enabel’s TDC de opdracht gegeven aan Incidence om een enquête uit te voeren naar de mening, houding en gedrag van de Belgen tegenover verantwoorde consumptie. De belangrijkste resultaten en het volledige rapport zijn hier te vinden.

Lees meer »

Fairtrade Africa

Fair Trade Africa (FTA), a member of the International Fair Trade movement, has been representing Fair Trade certified producers (over 1 050 000) in Africa

Lees meer »

Eerlijke handel geconfronteerd met de economische crisis

Na een decennium van euforische groei is de verkoop van fairtradeproducten in verschillende Europese landen een belangrijke factor in de tijd. De economische crisis is doorgemaakt en de verschillende soorten spelers worden vaak gedwongen om hun strategieën aan te passen en bij te sturen.

Lees meer »

Rio+20 en groene economie: uitdagingen en perspectieven

Van 20 tot 22 juni 2012 vond in Rio de Janeiro de internationale VN-conferentie rond duurzame ontwikkeling Rio+20 plaats. Twintig jaar na de Wereldmilieutop kwamen wereldleiders er samen om te debatteren over de lancering van “een groene economie” en de wereldwijde aanpak van duurzame ontwikkeling.

Het concept “groene economie”, dat groei en milieuzorg met elkaar zou verzoenen, is het onderwerp van hevige discussies.

Lees meer »

Coöperaties en eerlijke handel gaan hand in hand

De VN heeft 2012 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Coöperaties omdat “het commerciële ondernemingsmodellen zijn die talrijke gezinnen en gemeenschappen uit de armoede halen.”

Coöperatief ondernemen betekent dat leden zich vrijwillig verenigen omdat ze samen meer hulpmiddelen kunnen inzetten dan elk individueel.

Lees meer »

Stevia: een plant met toekomst

Sinds november 2011 mag stevia geproduceerd en verkocht worden in Europa. Eindelijk, want deze natuurlijke zoetstof die al eeuwenlang wordt geconsumeerd in Zuid-Amerika, heeft een hoge voedingswaarde en is 100% natuurlijk en ongevaarlijk. Stevia wist dankzij deze reeks voordelen de interesse te wekken van multinationals die er massaal in beginnen investeren. Eerlijke handel en biologische landbouw zijn instrumenten die traditionele steviaproducenten kunnen helpen zelf voordeel te halen uit de groeiende vraag naar stevia.

Lees meer »

Eerlijke handel in de landen van de Arabische lente

De revolutie in de landen van de Arabische lente toonde aan dat de bevolking meer economische en sociale emancipatie wil. Een model dat gedeeltelijk kan beantwoorden aan deze verzuchting is eerlijke handel. Fair trade combineert dynamisch ondernemerschap, responsabilisering van lokale spelers en ontwikkelingsperspectieven. Bovendien laat het model ruimte voor participatieve democratie.

Het is nog te vroeg om te weten welke plaats eerlijke handel zal innemen in de landen van de Arabische lente: een inspiratiebron, een stabiliserende factor of net een onderwerp van discussie? In afwachting maken we kennis met de eerlijke organisaties die in de regio actief zijn.

Lees meer »

Israëlisch-Palestijnse initiatieven voor de vrede

De spanningen tussen Israël en Palestina laaiden de laatste tijd weer hevig op. Ze lieten zich opnieuw meeslepen door de logica van de oorlog. Toch zijn er in het dagelijkse leven Palestijnen en Israëliërs die in het kader van eerlijke handel samen werken aan de toenadering tussen beide bevolkingsgroepen.

Lees meer »

Belgen en fair trade 2012

In het kader van de Week van de Fair Trade 2012 peilde het Trade for Development Centre voor de derder keer op rij naar de kennis, mening en houding van Belgen op vlak van fair trade. De bekendheid van fair trade neemt jaar na jaar toe, in 2012 lag die op 90%. Hoewel Belgen positief tegenover fair trade staan, voelen slechts 4 op 10 Belgen zich betrokken.

Lees meer »

Marktonderzoek modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania

Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.

Lees meer »

Duurzame thee in Belgische supermarkten

Dit onderzoek van Facts Figures Future in opdracht van het Trade for Development Centre uitgevoerd in november 2011 wil een overzicht geven van de huidige en toekomstige beschikbaarheid van duurzame thee in het assortiment van de grotere Belgische supermarktketens.

Lees meer »

Duurzame koffie in Belgische supermarkten

Het Trade for Development Centre liet het huidige en toekomstige aanbod aan duurzame koffie onderzoeken in de belangrijkste Belgische supermarktketens in november 2011. Ongeveer 35% van de koffie droeg een duurzaam label.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.