TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Studies

Opiniepeiling 2014 over eerlijke handel: de belangrijkste resultaten

Het Belgisch ontwikkelingsagentschap (BTC) is verantwoordelijk voor het opzetten van het programma: « Trade for Development Centre ». Dit programma coördineert meer bepaald de sensibiliseringscampagnes bij het grote publiek, zoals de Week van de Fair Trade. In 2010 wenste BTC een kwalitatieve en kwantitatieve opiniepeiling uit te voeren. De globale doelstelling van dit onderzoek was het begrijpen van de relatie tussen de persoonlijke waarden van consumenten (die in België wonen), hun attitudes en hun aankoopgedrag ten aanzien van producten uit eerlijke handel, duurzame handel en biologische landbouw. In 2011, 2012 en 2014 wou BTC deze enquête opnieuw uitvoeren (enkel de kwantitatieve fase) om de evolutie te zien van de verschillende indicatoren, waarbij men zich in het bijzonder op de eerlijke handel wenste te concentreren.

Lees meer »

Trends rond ethische producten in Zuid-Afrika

Organisaties die ethische producten promoten kampen met een groot probleem: er is niet genoeg marktinformatie. Daarom heeft het Trade for Development Centre (TDC – een programma van het Belgisch ontwikkelingsagentschap) beslist om in verschillende ontwikkelingslanden marktonderzoek te laten uitvoeren over ethische en duurzame producten. Dit kadert binnen het thema ‘Steun aan producenten’.

Lees meer »

Opiniepeiling : verantwoord toerisme

TDC wou een kwalitatieve en kwantitatieve opiniepeiling uitvoeren met als algemene doelstelling de relatie tussen de persoonlijke waarden van Belgische inwoners en hun attitudes en gedragingen op vlak van toerisme begrijpen. En daarnaast hun kennisniveau, hun begrip en hun percepties met betrekking tot “verantwoord toerisme“ afbakenen.

Lees meer »

Assessment voor marktpotentieel vanilleproducten in Oost-Afrika

Vanille is de tweede duurste specerij na saffraan omdat het kweken ervan arbeidsintensief is. Ondanks de hoge kostprijs wordt vanille enorm geapprecieerd omwille van zijn smaak. Synthetische vanille heeft aan populariteit gewonnen de afgelopen jaren. De wereldhandel van natuurlijke vanille schommelt rond 2.000 ton vanillestokjes of ongeveer 50 ton vanille-extract terwijl de vraag naar synthetische vanille in 2010 meer was dan 50.000 ton per jaar. Over het algemeen verkiezen bedrijven de synthetische variant omdat die goedkoper is.

Lees meer »

Kwalitatieve studie: modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania en Kenia

Tanzania en Kenia kennen een groeiende middenklasse waardoor ook de vraag naar unieke modeaccessoires en woondecoratie van hoge kwaliteit toeneemt. In deze studie onderzoeken we het profiel van mogelijke klanten. We peilen naar de gewoontes en attitudes in hun aankoopgedrag. Daarnaast bekijken we de heersende trends op vlak van modeaccessoires en woondecoratie. We onderzoeken eveneens de kennis en houding ten opzichte van fairtrade(producten).

Lees meer »

Biologische droge bonen: potentieel in Tanzania

De sterke groei van de Europese en Amerikaanse markt voor bioproducten maakt dat de bioteelt over de hele wereld is toegenomen. Met behulp van NGO’s en andere ontwikkelingspartners proberen kleine producenten hun inkomen te vergroten door in te spelen op de mogelijkheden die deze groeiende markt biedt. Veel producenten in ontwikkelingslanden produceren sowieso al biologisch, wat het relatief eenvoudig maakt om over te schakelen naar gecertificeerde biologische landbouwpraktijken.

Lees meer »

Belgen en fair trade 2012

In het kader van de Week van de Fair Trade 2012 peilde het Trade for Development Centre voor de derder keer op rij naar de kennis, mening en houding van Belgen op vlak van fair trade. De bekendheid van fair trade neemt jaar na jaar toe, in 2012 lag die op 90%. Hoewel Belgen positief tegenover fair trade staan, voelen slechts 4 op 10 Belgen zich betrokken.

Lees meer »

Marktonderzoek modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania

Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.

Lees meer »

Duurzame thee in Belgische supermarkten

Dit onderzoek van Facts Figures Future in opdracht van het Trade for Development Centre uitgevoerd in november 2011 wil een overzicht geven van de huidige en toekomstige beschikbaarheid van duurzame thee in het assortiment van de grotere Belgische supermarktketens.

Lees meer »

Opiniepeiling 2014 over eerlijke handel: de belangrijkste resultaten

Het Belgisch ontwikkelingsagentschap (BTC) is verantwoordelijk voor het opzetten van het programma: « Trade for Development Centre ». Dit programma coördineert meer bepaald de sensibiliseringscampagnes bij het grote publiek, zoals de Week van de Fair Trade. In 2010 wenste BTC een kwalitatieve en kwantitatieve opiniepeiling uit te voeren. De globale doelstelling van dit onderzoek was het begrijpen van de relatie tussen de persoonlijke waarden van consumenten (die in België wonen), hun attitudes en hun aankoopgedrag ten aanzien van producten uit eerlijke handel, duurzame handel en biologische landbouw. In 2011, 2012 en 2014 wou BTC deze enquête opnieuw uitvoeren (enkel de kwantitatieve fase) om de evolutie te zien van de verschillende indicatoren, waarbij men zich in het bijzonder op de eerlijke handel wenste te concentreren.

Lees meer »

Trends rond ethische producten in Zuid-Afrika

Organisaties die ethische producten promoten kampen met een groot probleem: er is niet genoeg marktinformatie. Daarom heeft het Trade for Development Centre (TDC – een programma van het Belgisch ontwikkelingsagentschap) beslist om in verschillende ontwikkelingslanden marktonderzoek te laten uitvoeren over ethische en duurzame producten. Dit kadert binnen het thema ‘Steun aan producenten’.

Lees meer »

Opiniepeiling : verantwoord toerisme

TDC wou een kwalitatieve en kwantitatieve opiniepeiling uitvoeren met als algemene doelstelling de relatie tussen de persoonlijke waarden van Belgische inwoners en hun attitudes en gedragingen op vlak van toerisme begrijpen. En daarnaast hun kennisniveau, hun begrip en hun percepties met betrekking tot “verantwoord toerisme“ afbakenen.

Lees meer »

Assessment voor marktpotentieel vanilleproducten in Oost-Afrika

Vanille is de tweede duurste specerij na saffraan omdat het kweken ervan arbeidsintensief is. Ondanks de hoge kostprijs wordt vanille enorm geapprecieerd omwille van zijn smaak. Synthetische vanille heeft aan populariteit gewonnen de afgelopen jaren. De wereldhandel van natuurlijke vanille schommelt rond 2.000 ton vanillestokjes of ongeveer 50 ton vanille-extract terwijl de vraag naar synthetische vanille in 2010 meer was dan 50.000 ton per jaar. Over het algemeen verkiezen bedrijven de synthetische variant omdat die goedkoper is.

Lees meer »

Kwalitatieve studie: modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania en Kenia

Tanzania en Kenia kennen een groeiende middenklasse waardoor ook de vraag naar unieke modeaccessoires en woondecoratie van hoge kwaliteit toeneemt. In deze studie onderzoeken we het profiel van mogelijke klanten. We peilen naar de gewoontes en attitudes in hun aankoopgedrag. Daarnaast bekijken we de heersende trends op vlak van modeaccessoires en woondecoratie. We onderzoeken eveneens de kennis en houding ten opzichte van fairtrade(producten).

Lees meer »

Biologische droge bonen: potentieel in Tanzania

De sterke groei van de Europese en Amerikaanse markt voor bioproducten maakt dat de bioteelt over de hele wereld is toegenomen. Met behulp van NGO’s en andere ontwikkelingspartners proberen kleine producenten hun inkomen te vergroten door in te spelen op de mogelijkheden die deze groeiende markt biedt. Veel producenten in ontwikkelingslanden produceren sowieso al biologisch, wat het relatief eenvoudig maakt om over te schakelen naar gecertificeerde biologische landbouwpraktijken.

Lees meer »

Belgen en fair trade 2012

In het kader van de Week van de Fair Trade 2012 peilde het Trade for Development Centre voor de derder keer op rij naar de kennis, mening en houding van Belgen op vlak van fair trade. De bekendheid van fair trade neemt jaar na jaar toe, in 2012 lag die op 90%. Hoewel Belgen positief tegenover fair trade staan, voelen slechts 4 op 10 Belgen zich betrokken.

Lees meer »

Marktonderzoek modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania

Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.

Lees meer »

Duurzame thee in Belgische supermarkten

Dit onderzoek van Facts Figures Future in opdracht van het Trade for Development Centre uitgevoerd in november 2011 wil een overzicht geven van de huidige en toekomstige beschikbaarheid van duurzame thee in het assortiment van de grotere Belgische supermarktketens.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.