vanilla

Assessment voor marktpotentieel vanilleproducten in Oost-Afrika

Vanille is de tweede duurste specerij na saffraan omdat het kweken ervan arbeidsintensief is. Ondanks de hoge kostprijs wordt vanille enorm geapprecieerd omwille van zijn smaak. Synthetische vanille heeft aan populariteit gewonnen de afgelopen jaren. De wereldhandel van natuurlijke vanille schommelt rond 2.000 ton vanillestokjes of ongeveer 50 ton vanille-extract terwijl de vraag naar synthetische vanille in 2010 meer was dan 50.000 ton per jaar. Over het algemeen verkiezen bedrijven de synthetische variant omdat die goedkoper is.

In Oost-Afrika is vanille een alternatief voor gewassen als koffie. Ondanks de sterk fluctuerende prijzen op de wereldmarkt kan vanille een goed alternatief of een een extra betekenen voor het inkomen van boeren in geïntegreerde systemen. Hoewel er een groot potentieel is op internationale en regionale markten moet de waardeketen nog wel ontwikkeld worden. Hierbi moet er aandacht zijn voor kwaliteitsmanagement, marktontwikkeling en het voorzien van de nodige infrastructuur om de productie en de vermarkting van vanille te ondersteunen. Dit onderzoek maakt deel uit van de ontwikkeling van de vanillewaardeketen voor de MAYAWA-coöperatie in Bukoba en heeft als bedoeling het martpotentieel voor natuurlijke vanille in Oost-Afrika vast te stellen. 

Lees het onderstaande marktonderzoeksrapport.

An assesment of market potential for vanilla products in East Africa

Tanzania, Kenya and Uganda
Download
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.