TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

L’envol du Colibri in Namen: een hoogvlieger in eerlijke mode

In Namen openden Sophie Depas en Esther Sougné eind 2019 de boetiek ‘L’envol du colibri’. Dáárvoor verkochten ze al tweeënhalf jaar kleding via privéverkopen en op fairtradebeurzen. Zij steunen het idee van ethische en duurzame mode en bieden zowel mannen- als vrouwenmerken aan. Een interview met beide dames.

Lees meer »

Mr. Manchette overtuigt fair fashion-leken met duurzame hemden

“Onze hemden moeten de koper in de eerste plaats opvallen omdat ze stijlvol en kwalitatief zijn. Zo bewijzen ze dat dat perfect hand in hand gaat met eerlijk en ecologisch.” Aan het woord is An Boone, oprichtster van het Belgische fair fashion-merk Mr. Manchette. Met haar duurzame herenhemden vult ze een leemte in zowel conventionele kledingzaken als fair fashion-winkels. 

Lees meer »

Het creëren van de Nieuwe Economie – Bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten

Een rapport van WFTO, Traidcraft Exchange, University of York en Cambridge University onthult de belangrijkste kenmerken van missie-geleide bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten en zorgen voor een direct contrast met de profit-primacy bedrijven. Het rapport daagt leiders binnen de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector uit om missiegerichte bedrijfsmodellen te bevorderen.

Lees meer »

Biodyvino: goede wijn, zonder bittere nasmaak

Vincent De Coninck is een ondernemer in de breedste zin van het woord: hij zette de afgelopen tien jaar zowel een wijnhandel als een netwerk voor sociaal ondernemerschap op poten, organiseert events en geeft lezingen. Al die initiatieven maken deel uit van eenzelfde missie: via sociaal ondernemen een betere wereld creëren voor toekomstige generaties.

Lees meer »

EU-wetgevingsinitiatief over verplichte due diligence voor bedrijven

“De COVID-19-crisis heeft de kwetsbaarheden van onze economie en van niet-gereguleerde globale toeleveringsketens pijnlijk blootgelegd… We moeten ervoor zorgen dat verantwoord zakendoen en duurzame toeleveringsketens de norm worden, een strategische oriëntatie voor bedrijven,” zei didier Reynders tijdens een webinar over due diligence.

Lees meer »

Opiniepeiling: Belgen en non-food fairtradeproducten

Het Trade for Development Centre peilde naar de mening, houding en het aankoopgedrag van Belgen ten opzichte van non-food fairtradeproducten[1]. Deze studie heeft als doel om de gedragingen en verwachtingen van de consumenten m.b.t. non-food fairtradeproducten (NFFP) beter in kaart te brengen. De studie werd uitgevoerd door Dedicated Research: 1015 Belgische consumenten van 18 jaar en ouder vulden tussen 22 mei en 8 juni 2015 een online enquête in. Dit kwantitatieve luik werd voorafgegaan door een verkennende fase in maart 2015: 13 mensen namen hiervoor deel aan een discussiegroep.

Lees meer »

Praatcafé Altérez-vous

Een praatcafé is doorgaans een gezellige plek waar je kunt debatteren over maatschappelijke thema’s. In Louvain-la-Neuve gaan ze nog een stapje verder. Daar willen ze niet alleen de burger sensibiliseren voor een maatschappelijk probleem maar ook bewijzen dat een onderneming die alle ethische principes respecteert winst kan draaien – zelfs in een moeilijke sector als de horeca.

Lees meer »

GingerLove: eerlijk alternatief voor koffie of thee

GingerLove, een warme drank met een stevige smaak van citrusvruchten, gember en kruiden, vond de weg van de menukaart van eethuis Lombardia naar vele huiskamers. Uitvinder Alain Indria toverde ondertussen nog twee smaken uit zijn hoed: Coconut Vibrations en GreenLove.

Lees meer »

Klingele: chocolade om van te genieten

Klingele maakt al meer dan 20 jaar chocolade en is gespecialiseerd in enerzijds suikervrije en anderzijds biologische fairtradechocolades. Naast hun eigen merken Balance en Green Dream produceren ze chocolade voor andere merken. De kans is groot dat ook jouw supermarkt producten van Klingele in de rekken heeft liggen.

Lees meer »

Tierra: natuurbeleving en pragmatisme hand in hand

Op enkele meters van het station van Leuven boek je bij reisbureau Reispunt de reis van je dromen en geniet je meteen daarna van een kopje eerlijke koffie in de aanpalende fairtradekoffiebar. Het reisagentschap biedt letterlijk voor ieder wat wils, maar in de op vegetale inkt gedrukte brochure springen voornamelijk de natuurreizen van Tierra in het oog.

Lees meer »

Fairtrade Belgium

Wie in de winkel op zoek is naar een eerlijk product, laat zich doorgaans leiden door het Fairtradelabel. De organisatie achter het blauwgroene label bestaat intussen 25 jaar en deed zichzelf een nieuwe naam cadeau: ‘Max Havelaar België’ werd ‘Fairtrade Belgium’. Trade, not aid is nog steeds het credo, maar de marktontwikkelingsorganisatie bewandelt sinds kort nieuwe paden met de start van Zuid-Zuidhandel en het Fairtrade Sourcing Program.

Lees meer »

Clarysse: 4 miljoen faire handdoeken

Meer dan 70 jaar geleden begon Jules Clarysse met de productie van badtextiel op zeer kleine schaal. Vandaag is Clarysse N.V. Europees marktleider en produceert het jaarlijks 20 miljoen handdoeken, waarvan in 2014 één vijfde fairtradebadtextiel. Ook tijdens de crisis is Clarysse blijven geloven en investeren in duurzaamheid.

Lees meer »

Ana Edelsmid : Eerlijke Handel Gouden Juwelen

In de bosrijke omgeving van Heusden-Zolder heeft Ana Kindermans haar atelier. Hier ontwerpt zij juwelen van fairtradegoud. Ana is een pionier: zij was de eerste Belgische ontwerpster die koos voor goud dat op een eerlijke en menswaardige manier wordt ontgonnen.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.