TDC op de World Cocoa Conference in Brussel
Van 21 tot 24 april nam Enabel deel aan de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Mathieu Desantoine, verantwoordelijk voor het marketingcoachingsprogramma van TDC, nam deel aan een
Van 21 tot 24 april nam Enabel deel aan de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Mathieu Desantoine, verantwoordelijk voor het marketingcoachingsprogramma van TDC, nam deel aan een
Ben jij een aankoper voor een Brusselse overheidsinstelling?
Wil je (meer) fair trade aankopen, maar weet je niet hoe of bij wie je terechtkan?
Schrijf je dan in voor het Meet your Buyer event op 21 mei in het stadhuis van Brussel!
Er was eens een kleine, ambachtelijke chocoladefabriek genaamd Coup de Chocolat. Die vertelde een ander verhaal over chocolade, een verhaal waarin deze lekkernij wordt gesmaakt
Al bijna 10 jaar verkoopt Javry koffie van hoge kwaliteit met respect voor mens en milieu. De Belgische brander kiest daarbij voor directe bevoorrading eerder
In dit jaar van veelvuldige verkiezingen stelden de belangrijkste Belgische fairtradeorganisaties en ondernemingen uit de sector een memorandum op. Dit document met aanbevelingen en eisen heeft betrekking op verschillende bestuursniveaus: federaal, gewestelijk, lokaal en Europees.
Enabel’s Trade for Development Centre zoekt 3 nieuwe coaches om Afrikaanse coöperaties, producentenorganisaties en business support organisations te begeleiden. Alledrie de jobaanbiedingen zijn full time, van september 2024 tem december 2027. Interesse? Lees de jobomschrijvingen en stel je kandidaat voor 7 maart!
‘Maak van Brussel een Fair Trade Gewest’ is een uitgebreid programma op initiatief van Communes du commerce équitable (de Franstalige tegenhanger van FairTradeGemeente) en het Trade for Development Centre van Enabel. Beide organisaties zijn actief op lokaal, provinciaal en federaal niveau en besloten hun krachten te bundelen om via actie in de gewesten te werken aan eerlijke handel in heel België.
Dit verslag verzamelt de voornaamste activiteiten en impact van het Trade for Development Centre-programma tussen 2018 en 2022.
Sinds de oprichting in 2005 maakte Belvas (een samentrekking van België en ‘Valeur Ajoutée pour le Sud’ – toegevoegde waarde voor het Zuiden) van eerlijke
TDC heeft een marktstudie laten uitvoeren over wilde geneeskrachtige en aromatische planten met potentieel voor een verhoogde levensstandaard van producenten en natuurbehoud. Met deze studie anticiperen we op de toenemende mogelijkheden voor deze producten in de voedings-, cosmetische en farma-industrie.
Duurzaam reizen voor jong en oud met een flinke dosis avontuur: daar staan Joker en Anders Reizen voor. Daarnaast geven zusterorganisaties ViaVia Tourism Academy en Karavaan samen vorm aan het maatschappelijk verantwoorde luik van de organisatie. Duurzaamheidscoördinator Greet Huybrechts heeft Joker mee zien uitgroeien tot een touroperator met negen reiskantoren in Vlaanderen en trotse eigenaar van een Travelife-certificaat.
Nippend van een Mongozo, een Afrikaans fairtradebiertje op basis van banaan, doet Peter Raymaekers de krachtlijnen van het Leuvense Wereldcafé uit de doeken. Dit unieke concept bestaat intussen al tien jaar. De succesformule? De eigenzinnige combinatie van een bedrijf in de vorm van een coöperatie en een vereniging die gesteund wordt door wel negentig vrijwilligers.
Weinig landen ter wereld kennen een grotere natuurlijke en culturele rijkdom dan Ecuador. Met het kwartet kust, sierra, amazone en Galapagos beschikt het land over vier ecosystemen met een enorme biodiversiteit. Een kwart van de bevolking is inheems met tradities die eeuwen teruggaan. Het groeiende zelfbewustzijn van die indígenas maakt van Ecuador een pionier in de ontwikkeling van communautair toerisme.
Het zijn cijfers om van te duizelen: één gouden ring zorgt voor 20 ton hoogtoxisch afval en een verbruik van 50.000 liter zoet water. Bovendien zijn mijnbouwbedrijven zelden kampioen in respect voor de lokale bevolking.
Met een omzet van 500 miljard dollar en 250 miljoen werknemers is de toeristische sector een van de belangrijkste economische activiteiten op deze planeet. Heel vaak zijn de inkomsten ongelijk verdeeld en lijdt het milieu zwaar onder die massale volksverhuizingen. Welk alternatief biedt ‘duurzaam toerisme’ en hoe verzoen je de drie klassieke P’s van duurzame ontwikkeling (people, planet, profit) met de P van pleasure?
In tegenstelling tot vele van zijn buurlanden telt Senegal een zeer grote lokale visserijsector die een essentiële rol speelt in de lokale voedselzekerheid. Maar de tienduizenden vissers zijn met te veel en moeten de zee delen met buitenlandse concurrenten en Russische piraten, waardoor de visbestanden dramatisch dalen.
Gelukkig blijven de Senegalese regering en de vissersorganisaties niet bij de pakken zitten.
In 2007 riep de Britse minister van Internationale Samenwerking Hilary Benn consumenten op om Nederlandse bloemen geteeld in serres links te laten liggen en Keniaanse rozen te kopen.
Zijn argumenten: beter voor het milieu en goed voor de werkgelegenheid en de ontwikkelingskansen van het land. Maar klopt dat wel? Hoe duurzaam zijn geteelde bloemen uit het Zuiden en hoe kwalitatief zijn de werkomstandigheden? En waar staat fair trade in dit verhaal?
Fair trade heeft zich de afgelopen veertig jaar ontpopt tot een krachtig ontwikkelingsmodel, gebouwd rond een kop koffie uit Latijns-Amerika en een reep chocolade van Afrikaanse cacao. Op die manier bestrijden we al consumerend de ongelijkheid tussen Noord en Zuid. Maar zijn boeren van bij ons niet even grote slachtoffers van het heersende landbouwmodel? Heeft een Griekse boer niet evenveel recht op een eerlijke prijs voor zijn product? Vragen die al langer leven in de Europese fairtradebeweging, maar de afgelopen jaren tot steeds meer concrete initiatieven hebben geleid.
Weinig teelten zijn zo arbeids- en tijdsintensief als vanille, na saffraan de duurste specerij ter wereld. Toch levert dit de boeren in Madagaskar en elders weinig meer op dan bittere armoede. De keten is complex en de concurrentie van synthetische vanille is moordend. Gelukkig zijn er ook vanilleproducenten die hoopvol naar de toekomst kijken, dankzij fair trade.