TDC op de World Cocoa Conference in Brussel
Van 21 tot 24 april nam Enabel deel aan de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Mathieu Desantoine, verantwoordelijk voor het marketingcoachingsprogramma van TDC, nam deel aan een
Van 21 tot 24 april nam Enabel deel aan de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Mathieu Desantoine, verantwoordelijk voor het marketingcoachingsprogramma van TDC, nam deel aan een
Ben jij een aankoper voor een Brusselse overheidsinstelling?
Wil je (meer) fair trade aankopen, maar weet je niet hoe of bij wie je terechtkan?
Schrijf je dan in voor het Meet your Buyer event op 21 mei in het stadhuis van Brussel!
Er was eens een kleine, ambachtelijke chocoladefabriek genaamd Coup de Chocolat. Die vertelde een ander verhaal over chocolade, een verhaal waarin deze lekkernij wordt gesmaakt
Al bijna 10 jaar verkoopt Javry koffie van hoge kwaliteit met respect voor mens en milieu. De Belgische brander kiest daarbij voor directe bevoorrading eerder
In dit jaar van veelvuldige verkiezingen stelden de belangrijkste Belgische fairtradeorganisaties en ondernemingen uit de sector een memorandum op. Dit document met aanbevelingen en eisen heeft betrekking op verschillende bestuursniveaus: federaal, gewestelijk, lokaal en Europees.
Enabel’s Trade for Development Centre zoekt 3 nieuwe coaches om Afrikaanse coöperaties, producentenorganisaties en business support organisations te begeleiden. Alledrie de jobaanbiedingen zijn full time, van september 2024 tem december 2027. Interesse? Lees de jobomschrijvingen en stel je kandidaat voor 7 maart!
‘Maak van Brussel een Fair Trade Gewest’ is een uitgebreid programma op initiatief van Communes du commerce équitable (de Franstalige tegenhanger van FairTradeGemeente) en het Trade for Development Centre van Enabel. Beide organisaties zijn actief op lokaal, provinciaal en federaal niveau en besloten hun krachten te bundelen om via actie in de gewesten te werken aan eerlijke handel in heel België.
Dit verslag verzamelt de voornaamste activiteiten en impact van het Trade for Development Centre-programma tussen 2018 en 2022.
Sinds de oprichting in 2005 maakte Belvas (een samentrekking van België en ‘Valeur Ajoutée pour le Sud’ – toegevoegde waarde voor het Zuiden) van eerlijke
Belgen verliezen interesse in eerlijke handel niet: 86 % van de Belgen zijn vertrouwd met het concept. Bijna de helft van hen koopt eerlijke handelsproducten. Dit zijn de resultaten van een enquête die Ipsos de voorbije herfst uitvoerde op initiatief van de Belgische Technische Coöperatie (Fair Trade Centre). De studie peilde naar de algemene bekendheid van de eerlijke handel en naar de aankoopmotivatie. Daarnast onderzocht de enquête ook nog het profiel van de personen die eerlijke handel kennen of de producten kopen en vroeg ze hun mening over eerlijke handel.
In opdracht van het Fair Trade Centre voerde het bureau IPSOS een studie uit die de opinie van de Belgische consument met betrekking tot eerlijke handel in kaart brengt. Uit de studie blijkt o.a. dat de kennis van eerlijke handel bij de consument nog aanzienlijk is gestegen, dat er een kering is in de trend betreffende de plaats van aankoop van eerlijke handelsproducten ten voordele van de supermarkten en dat een toegenomen kennis zich nog niet vertaalt in een toegenomen verkoop.
Deze opiniepeiling werd uitgevoerd in België bij 1024 jongeren. Met deze opiniepeiling wilde we een zicht krijgen op de algemene kennis van eerlijke handel bij Belgische jongeren tussen 12 en 25 jaar, de redenen kennen waarom ze producten uit de eerlijke handel (niet) kopen en (niet) consumeren, het profiel kennen van diegenen die de producten kopen alsook hun mening over eerlijke handel.
Deze opinipeiling werd uitgevoerd in België op basis van een persoonlijk gesprek met 1004 personen die verantwoordelijk zijn voor de aankopen (PVA’s) binnen het gezin.
Het onderzoek wilde vier zaken beoordelen: de mate waarin de personen die verantwoordelijk zijn voor de inkopen eerlijke handel in het algemeen kennen, de redenen waarom zij (geen) producten van eerlijke handel kopen, het profiel van de personen die (geen) fair trade producten kennen/kopen en ten slotte de mening van de inkoopverantwoordelijken met betrekking tot eerlijke handel (het principe, de organisaties die fair trade bevorderen, producten van eerlijke handel, distributienetwerken.
TDC liet het huidig en toekomstig aanbod aan duurzame bananen onderzoeken in de belangrijkste Belgische supermarktketens.