Tighanimine: Arganolie uit Marokko

Tighanimine is een vrouwencoöperatie in het zuiden van Marokko die eerlijke arganolie produceert. Deze olie is een felbegeerd ingrediënt in cosmeticaproducten en in de keuken. Arganolie wordt geperst uit de noten van de arganboom die een buffer vormt tegen de oprukkende verwoestijning in de regio.

TDC steunde Tighanimine reeds in 2011 waardoor de cooöperatie de eerste arganolieproducent wereldwijd werd die de Fairtradecertificering behaalde. In 2014 kon Tighanimine nogmaals rekenen op de steun van TDC voor het verbeteren van hun managementcapaciteiten, het ontwikkelen van systemen voor kwaliteitscontrole en het aanmaken van communicatiemateriaal om zich beter te kunnen presenteren op de Marokkaanse en Europese markt.

Tussen 2013 en 2015 breidde Tighanimine zijn klantenportefeuille uit met 14 nieuwe klanten. De producentes zagen hun inkomen meer dan verviervoudigd! De meerderheid van de vrouwen leerden ondertussen ook lezen en schrijven. Dit alles maakt dat ze een steeds belangrijkere maatschappelijke rol opnemen.

  • In de Morgen werd tijdens de Week van de Fair Trade 2015 een TDC-fotoreportage gepubliceerd over Tighanimine. Bekijk hier de volledige fotoreportage.
  • De vrouwen van Tighanimine vielen in de prijzen: in 2016 kregen zij de Prix des Femmes Marjolaine, een Franse prijs voor de internationale solidariteit.

Lees ook

Les Rencontres d’Aït Aïssa: Eerlijk toerisme en duurzame ontwikkeling in zuidoost-Marokko

Berberdorpjes in de uitlopers van het Atlasgebergte, lieflijke valleien als groene oasen te midden van ruwe bergen… dat mooie plaatje krijg je aangeboden door ‘Les Rencontres d’Aït Aïssa’. ‘Rencontres’ of ontmoetingen duidt op de legendarische gastvrijheid van de Berbers. ‘Aït Aïssa’ slaat dan weer op de naam van de eerste vallei waar de vereniging actief was. Ze is gelegen in een 100 km breed gebied in de buurt van Errachidia, in het zuidoosten van Marokko.

Marokkaanse coöperaties bouwen aan een duurzame toekomst

De Zuid-Marokkaanse regio Souss-Massa-Drâa worstelt met vele uitdagingen. Er is niet alleen de strijd tegen de oprukkende Sahara, er is ook de hardnekkige armoede in de traditionele Berbergemeenschappen. Sinds enkele jaren is het Trade for Development Centre erg actief in de regio, enerzijds met financiële steun aan de lokale ngo Ibn Al Baytar, anderzijds met marketingondersteuning in projecten van het Belgische Ontwikkelingsagentschap. Een duurzame toekomst voor de regio loopt onvermijdelijk langs lokale troeven als arganolie, dadels en saffraan

Marketingexpertise essentieel bij ketenaanpak

De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.