Ethische sneakers
Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze
Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze
Flashback: 2009, de melkcrisis in Europa bereikt haar hoogtepunt. Boze Belgische boeren op rand van het faillissement lozen miljoenen liters melk in een wei. De
In 2002 richtten een aantal boerengroepen in het zuidwesten van Rwanda, vlakbij het Nyungwewoud, de koffiecoöperatie KOAKAKA op. Stap voor stap bouwden ze hun organisatie uit, onder meer met een zeventigtal verzamelpunten waar leden hun net geplukte bessen naartoe brengen en twee wasstations waar de eerste stappen van het verwerkingsproces plaatsvinden. Al snel behaalde KOAKAKA het Fairtradelabel.
Volgens Sandra Rothenberger, docent marketing aan Solvay Brussels School, zullen ethische sneakers dezelfde weg opgaan als de biologische voeding, maar dan sneller.
Met 1.600 leden vertegenwoordigt het RéPAB (Réseau des producteurs d’ananas du Bénin) ongeveer 20% van de ananasproducenten van het land. Sinds 2003 heeft de coöperatie een lange weg afgelegd, en vandaag de dag heeft ze zowel een biologische als een fairtrade certificering. In 2016 werd een keerpunt bereikt met de ondertekening van een contract met een Beninees bedrijf dat vruchtensap exporteert. Om dit contract na te komen moest de RePAB een tandje bijsteken, onder andere op het gebied van het management van de organisatie.
Jaar in, jaar uit helpt Ecolife uiteenlopende bedrijven en organisaties om op een duurzamere manier te doen waar ze goed in zijn. De klemtoon ligt daarbij op ecologie. “Maar eco en fair gaan voor ons samen,” zegt projectverantwoordelijke Ingrid Pauwels. En dus zet Ecolife zijn expertise tijdens de Week van de Fair Trade graag in voor meer fair trade in thuisgemeente Herent.
YEYASSO is een coöperatie in een vrij afgelegen gebied in het westen van het land, tot voor enkele jaren een onstabiele regio omwille van de burgeroorlog. Vroeger was het bij uitstek een koffiestreek, mede door de klimaatverandering wordt cacao steeds interessanter
Jean-François Delvaulx kwam op het idee voor Emotion Planet tijdens een reis met vrienden naar Marokko. Maar daarvoor raakte hij ook al verslingerd op Ecuador en was hij helemaal in de ban van Afrika. Tegenwoordig biedt hij reizen ‘op mensenmaat’ aan in een vijftiental landen op vier verschillende continenten.
Hoewel cacao reeds in de 19de eeuw door de Fransen in Vietnam geïntroduceerd werd, bleef de productie meer dan een eeuw marginaal. Pas in 2000 kwam er een overheidsplan om de teelt in verschillende regio’s te stimuleren. Voorlopig blijft Vietnam een kleine speler op de cacaomarkt, maar het potentieel is er. Ook voor Fairtradecacao, dachten ze enkele jaren geleden bij NAPP (Network of Asia and Pacific Producers), de koepel van Fairtradegecertificeerde producentengroepen in Azië.
Tighanimine is een vrouwencoöperatie in het zuiden van Marokko die eerlijke arganolie produceert. Deze olie is een felbegeerd ingrediënt in cosmeticaproducten en in de keuken. Arganolie wordt geperst uit de noten van de arganboom die een buffer vormt tegen de oprukkende verwoestijning in de regio.