TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

TDC ondersteunt het netwerk van ananasproducenten in Benin bij de bedrijfsvoering.

Met 1.600 leden vertegenwoordigt het RéPAB (Réseau des producteurs d’ananas du Bénin) ongeveer 20% van de ananasproducenten van het land. Sinds 2003 heeft de coöperatie een lange weg afgelegd, en vandaag de dag heeft ze zowel een biologische als een fairtrade certificering. In 2016 werd een keerpunt bereikt met de ondertekening van een contract met een Beninees bedrijf dat vruchtensap exporteert. Om dit contract na te komen moest de RePAB een tandje bijsteken, onder andere op het gebied van het management van de organisatie.

Eind 2017 vond de eerste TDC-begeleidingsmodule in de bedrijfsvoering plaats. Tijdens de eerste dagen werd de nadruk gelegd op het functioneren van de coöperatie zelf. Naar aanleiding van een incident dat zich net had voorgedaan, namelijk de weigering van een zending ananassen vanwege onder andere een te hoge zuurgraad, ontstond een boeiend debat over de taken en verantwoordelijkheden van de medewerkers en het organigram. Vervolgens hebben de managers de cijfers bekeken, met name met het oog op de analyse van de bruto- en nettomarges, de verkoopopbrengsten, de subsidies en de vaste en variabele kosten. Het onderzoek had betrekking op zowel 2016 als 2017 en leidde tot de conclusie dat de marge die de coöperatie aan de exporteur van vruchtensap in rekening brengt, niet voldoende is om al het werk te betalen en een “eerlijke” prijs te bereiken.

“Daarom zijn we van koers veranderd en hebben we onze aandacht gericht op de hele ananassector”, legt Vincent De Grelle (Valmosan), de coach van deze CCT-reis, uit. “Omdat van de € 6,5 die de Europese consument betaalt voor een liter biologisch ananassap, de Beninese producent slechts € 0,25 in zijn portemonnee heeft. De coöperatie realiseerde zich dus dat het geen onredelijke eis zou zijn om de marges aan te passen die in rekening worden gebracht aan het bedrijf dat het sap exporteert of aan andere spelers die zich op de Europese markt richten. ”Deze coaching kwam echt op het juiste moment! ”besluit Damien Z. Kiki, de directeur van RéPAB. “We beseffen nu, op dit cruciale moment voor onze organisatie, wat het betekent om winstgevend en concurrerend te zijn. »

Copyright : Vincent De Grelle

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.