TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Livre S'Habiller (avec) Ethique

L’envol du Colibri in Namen: een hoogvlieger in eerlijke mode

We willen een boodschap overbrengen, de wereld veranderen.

In Namen openden Sophie Depas en Esther Sougné eind 2019 de boetiek ‘L’envol du colibri’. Dáárvoor verkochten ze al tweeënhalf jaar kleding via privéverkopen en op fairtradebeurzen. Zij steunen het idee van ethische en duurzame mode en bieden zowel mannen- als vrouwenmerken aan. Een interview met beide dames.

Samen richtten zij de boetiek L’envol du colibri op. Sophie Depas en Esther Sougné kennen elkaar al vijftien jaar: ”Toen we elkaar leerden kennen, hadden we allebei zin om werk te maken van wat ons écht bezighoudt. De ene houdt van contacten met mensen en droomt al sinds jaar en dag van een eigen boetiek, de andere is zelfstandige in hart en nieren en wil vrij zijn om te gaan en te staan waar ze wil”, vertellen ze op hun website.

Hun project krijgt concreet vorm in maart 2017 onder de naam L’envol du colibri: “We droomden al een poosje samen van een project dat helemaal aansluit bij onze overtuigingen, dat in lijn ligt met onze waarden en levensfilosofie“, zegt Sophie Depas aan de telefoon. Het project (letterlijk vertaald ‘de vlucht van de kolibrie’) werd genoemd naar de legende van de kolibrie die door de inheemse volkeren van Amerika wordt verteld.

Gedurende enkele jaren hebben ze hun ideeën laten rijpen: “We hebben allebei behoefte aan authenticiteit, een terugkeer naar een zachtere manier van leven (slow living), dichter bij de natuur. We maken ons zorgen over het milieu en het welzijn van mens en dier. We recycleren, eten biologisch, zoeken naar natuurlijke manieren om ons te verzorgen en geven die waarden ook door aan onze kinderen. Welke planeet laten we voor hen achter? Deze vraag staat centraal in ons dagelijks leven, in ons huishouden en in onze manier van leven.” We willen een boodschap overbrengen, de wereld veranderen”, zo staat te lezen op hun website.

Het was op hetzelfde moment dat beide vrouwen hun gedrag als consument omgooiden: “De geboorte van onze kinderen was een bepalende factor. Zo is alles geleidelijk aan veranderd: onze voeding, de producten die we gebruikten voor verzorging, hygiëne en onderhoud werden natuurlijker. Wat betreft onze kleding, kozen we steeds vaker voor tweedehands“, herinnert Sophie Depas zich.

De ramp van Rana Plaza in 2013: “een wake-upcall

Een pijnlijke eyeopener doet hen nog een stapje verder gaan: “Voor ons heeft de ramp van Rana Plaza in 2013 ons echt over de streep getrokken.” Het Rana Plaza-gebouw, dat onderdak bood aan kledingwerkplaatsen in de buitenwijken van Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, stortte op 24 april 2013 in. Zo kwamen meer dan 1.100 werknemers om het leven. De hele planeet was in shock. Plots werd iedereen zich pijnlijk bewust van de ellendige werkomstandigheden van de (overwegend) vrouwen en mannen die de kleding van de grote merken maken. Rana Plaza is hét symbool geworden van de excessen van de fast fashion.

Sophie Depas herinnert het zich nog levendig: “Deze trieste en dramatische gebeurtenis legde bloot hoe het er in de modewereld aan toe ging. Daar wilden we niet meer tegen elke prijs deel van uitmaken. We hebben onderzoek gedaan naar merken die meer respect hebben voor het milieu en betere arbeidsomstandigheden bieden. L’envol du colibri is geboren uit het verlangen om dit idee te delen: er zijn manieren om met merken te werken die meer respect opbrengen dan het fast-fashiongebeuren.

Eerst privéverkopen, dan een boetiek in Namen

Sinds de lancering in 2017 is het project al goed geëvolueerd: “Eerst organiseerden we privéverkopen bij mensen thuis. Toen boden we alleen vrouwenkleding aan. Tot oktober 2019 was dat onze manier van werken. Daarnaast hadden we ook pop-up stores in biowinkels en waren we aanwezig op tal van beurzen, vooral in Wallonië en hier en daar in Brussel en Vlaanderen”, weet Sophie Depas nog

Sinds de zomer van 2019 bieden we ook mannenmode aan om tegemoet te komen aan de vraag.” En sinds oktober is er grote verandering: “We hebben een boetiek geopend in Namen! Dat was ook een wens van de klanten. Zij vonden het immers niet altijd prettig om kleding op een beurs te passen.” Het project ontstond toen we een bezoek brachten aan een andere winkel: “We hadden de kans om samen te werken met een toffe boetiek in Ath. Een winkel die fair trade aanbiedt. We waren meteen verkocht en zo was ons verlangen naar een eigen boetiek bevestigd. “Toen kwam alles in een stroomversnelling. We gingen op zoek naar winkelruimte en in oktober 2019 ging onze boetiek in het centrum van Namen open”, zo klinkt het opgewekt.

De webshop doet het heel goed

Dankzij die winkelruimte konden Sophie Depas en Esther Sougné hun aanbod verruimen: “We bieden meer accessoires aan en nu ook meer sieraden, schoenen, parfums en zelfs ‘zero waste’-artikelen.” Om zich op deze nieuwe uitdaging te focussen, zijn ze gestopt met de thuisverkoop en de talrijke beurzen die ze vroeger bezochten.

Voor wie de collecties van L’envol du colibri wil ontdekken en de producten wil bestellen, is er ook een e-shop: “We hebben die begin 2017 geopend en sinds de coronamaatregelen zit de online verkoop in de lift. Op die manier blijven de mensen die ons kennen onze kleding kopen.

Het label GOTS als leidraad voor de merken

Esther Sougné en Sophie Depas werken alleen met merken die ze kennen: “Veel merken volgen wij al sinds het begin. In de boetiek hanteren we vier criteria: natuurlijke of biologische, gerecycleerde materialen; respect voor de eerlijke handel; veganistisch – je vindt geen dierlijke materialen, zijde, wol of leer in onze schappen; en ten slotte de prijsklasse. Alles moet betaalbaar blijven, om u een idee te geven: we zitten in dezelfde prijsklasse als Esprit“, geeft Sophie Depas mee.

Om de merken voor hun aanbod te kiezen, laten Sophie Depas en Esther Sougné zich leiden door labels: “Voornamelijk het GOTS-label. Dat wordt het meest gebruikt. Het garandeert dat minstens 75 % van de materialen in het product biologisch zijn en dat het werk van de werknemers wordt gerespecteerd.” Wat de materialen betreft, zijn het vaak dezelfde die terugkomen: “Biologisch of gerecycleerd katoen, hennep, bamboe, lyocell (houtpulp).

Over de werkomstandigheden waarin de kleding wordt gemaakt, zegt Sophie Depas: “We werken met Europese merken, waarvan de meeste goed ingeburgerd zijn en transparantie bieden over het transportmiddel, de fabricage en hun partners. Die merken laten hun kleren voornamelijk in Azië maken, want daar komt de grondstof vandaan. Maar ze respecteren de regels van het ethische werk.

Streng gekozen merken

Sophie Depas en Esther Sougné hebben de merken die ze verkopen gespot op een grote vakbeurs in Berlijn: “De beurs vindt tweemaal per jaar plaats. Wij gaan elk jaar in januari. De deelnemers zijn gespecialiseerd in ethische mode met aandacht voor het milieu. Daar kun je nieuwe merken ontdekken. Er zijn er steeds meer!

Ook in België? “We werken samen met een Belgisch kledingmerk UP-RISE dat werkt met hennep en biologisch katoen. We kennen ze al sinds het begin, want ze hebben een winkel in Leuven. Daar kochten wij kleren aan. Het is een vaste waarde. We steunen ook Franse merken die accessoires maken en Europese merken, vooral Nederlandse, Duitse en een Spaans merk.”

Voor cosmetica werkt L’envol du colibri samen met Kari’T-Care, een producente uit Sombreffe: “We hebben de producten die we verkopen altijd zelf getest. Het is immers onze wens om ervaringen te delen. Het is een persoonlijke overtuiging. Hetzelfde geldt voor het Franse parfum op basis van tarwe-alcohol dat je bij ons kunt vinden: getest en goedgekeurd!” Voor andere accessoires werkt L’envol du colibri ook samen met andere merken, voornamelijk Belgische: “Woodstag, Koshi, Toussa Toussa, enz.” weet Sophie Depas.

Ontmoetingen op beurzen en dankzij de Belgian Fairtrade Federation (BFTF)

L’envol du colibri maakt ook deel uit van de BFTF die de eerlijke handel promoot: “Wat heel mooi is, is dat ze hun leden met elkaar in contact brengen via een nieuwsbrief en hun algemene vergaderingen. Wij maken er al sinds het begin deel van uit. Het is belangrijk om zo een bindmiddel te hebben.” Deze bijeenkomsten en alle ontmoetingen op de beurzen met andere standhouders hebben Sophie Depas en Esther Sougné echt geholpen om te evolueren: “Dat we allebei meer en meer in de richting van zero waste evolueren, is dankzij die ontmoetingen op de beurzen, die nieuwe perspectieven openen. Als we de winkel direct hadden opgestart, hadden we niet de kans gehad om al deze mensen te leren kennen en ons op die manier te verrijken. Onze zero-waste houding is het resultaat van deze bijeenkomsten“, geeft Sophie Depas toe.

Door de lockdown in maart hebben ze hun winkel even moeten sluiten. Het deed Sophie Depas en Esther Sougné nadenken over wat er daarna zal komen: “Het is jammer dat onze vleugels werden gekortwiekt toen we een hoge vlucht namen. Maar het is niet erg. We hebben een goede start gemaakt en kunnen de draad weer oppakken wanneer we weer opengaan. En we zijn niet van plan het daar bij te laten”, belooft Sophie Depas.

Fotocredits : L’envol du Colibri

info@lenvolducolibri.be

Lees ook

Mr. Manchette overtuigt fair fashion-leken met duurzame hemden

“Onze hemden moeten de koper in de eerste plaats opvallen omdat ze stijlvol en kwalitatief zijn. Zo bewijzen ze dat dat perfect hand in hand gaat met eerlijk en ecologisch.” Aan het woord is An Boone, oprichtster van het Belgische fair fashion-merk Mr. Manchette. Met haar duurzame herenhemden vult ze een leemte in zowel conventionele kledingzaken als fair fashion-winkels. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.