TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Koffie

Barometer 2022 rond eerlijke handel

Tweejaarlijks polst het Trade for Development Centre naar de mening, houding en het gedrag van Belgen tegenover fair trade. Een van de voornaamste conclusies is dat de naamsbekendheid van eerlijke handel gedaald is met 15% tov 2020. Deze daling is het sterkst uitgesproken bij de jongeren.

Lees meer »

Ray & Jules brandt fairtradekoffie met de kracht van de zon

Ray & Jules combineert een drang om de wereld te verbeteren met een ingenieurs-achtergrond. “De koffiesector stoot jaarlijks 60 miljoen ton CO2 uit. Wij willen die tot nul herleiden. Da’s ambitieus, maar mogelijk. Technologie zoals de onze kan bakens verzetten in een sector die al meer dan honderd jaar hetzelfde doet.” zegt mede-eigenaar Gert Linthout. Maak kennis met een wereldprimeur: op zonne-energie gebrande fairtradekoffie.

Lees meer »

Reportage KOAKAKA : kwaliteitskoffie uit Rwanda

Koakaka is een koffiecoöperatie uit Rwanda die koffie van topkwaliteit produceert. In 2016 werd Koakaka geselecteerd voor een coachingmodule in marketing en in business management van TDC. Zo kregen ze alle tools in handen om hun postitie op de internationale markt te versterken. Met succes!

Lees meer »

Europese FairTradeHoofdstad Gent

In 2005 behaalde Gent als eerste Belgische centrumstad de titel FairTradeGemeente. Drie jaar won de stad de allereerste titel van Europese Cities for Fair and Ethical Trade Award. Daartussen legde Gent een lange weg af.

Lees meer »

KOAKAKA: specialty koffie uit Rwanda

In 2002 richtten een aantal boerengroepen in het zuidwesten van Rwanda, vlakbij het Nyungwewoud, de koffiecoöperatie KOAKAKA op. Stap voor stap bouwden ze hun organisatie uit, onder meer met een zeventigtal verzamelpunten waar leden hun net geplukte bessen naartoe brengen en twee wasstations waar de eerste stappen van het verwerkingsproces plaatsvinden. Al snel behaalde KOAKAKA het Fairtradelabel.

Lees meer »

COCOCA: kwaliteitskoffie uit Burundi

Het woord ‘Horamama’ is in Burundi vooral bekend van een traditioneel lied dat vrouwen zingen op weg naar het veld of terug naar huis. Het betekent ‘moed’ of ‘kracht’ en moet hun vermoeidheid doen vergeten. Vandaag is Horamama de merknaam van de koffie van COCOCA, een unie van 39 coöperaties verspreid over het hele land. Koffie is de belangrijkste grondstof in Burundi.

Lees meer »

Koffie: Consumenten drinken, kleine producenten drinken het kopje

De koffie-industrie zwemt in paradoxale omstandigheden. Aan de ene kant wordt de drank over de hele wereld meer geconsumeerd en genoten dan ooit tevoren. Aan de andere kant is de beloning van de producenten op het laagste punt, zozeer zelfs dat meer dan de helft van hen nu de vruchten van hun arbeid met verlies verkoopt…

Lees meer »

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Barometer 2022 rond eerlijke handel

Tweejaarlijks polst het Trade for Development Centre naar de mening, houding en het gedrag van Belgen tegenover fair trade. Een van de voornaamste conclusies is dat de naamsbekendheid van eerlijke handel gedaald is met 15% tov 2020. Deze daling is het sterkst uitgesproken bij de jongeren.

Lees meer »

Ray & Jules brandt fairtradekoffie met de kracht van de zon

Ray & Jules combineert een drang om de wereld te verbeteren met een ingenieurs-achtergrond. “De koffiesector stoot jaarlijks 60 miljoen ton CO2 uit. Wij willen die tot nul herleiden. Da’s ambitieus, maar mogelijk. Technologie zoals de onze kan bakens verzetten in een sector die al meer dan honderd jaar hetzelfde doet.” zegt mede-eigenaar Gert Linthout. Maak kennis met een wereldprimeur: op zonne-energie gebrande fairtradekoffie.

Lees meer »

Reportage KOAKAKA : kwaliteitskoffie uit Rwanda

Koakaka is een koffiecoöperatie uit Rwanda die koffie van topkwaliteit produceert. In 2016 werd Koakaka geselecteerd voor een coachingmodule in marketing en in business management van TDC. Zo kregen ze alle tools in handen om hun postitie op de internationale markt te versterken. Met succes!

Lees meer »

Europese FairTradeHoofdstad Gent

In 2005 behaalde Gent als eerste Belgische centrumstad de titel FairTradeGemeente. Drie jaar won de stad de allereerste titel van Europese Cities for Fair and Ethical Trade Award. Daartussen legde Gent een lange weg af.

Lees meer »

KOAKAKA: specialty koffie uit Rwanda

In 2002 richtten een aantal boerengroepen in het zuidwesten van Rwanda, vlakbij het Nyungwewoud, de koffiecoöperatie KOAKAKA op. Stap voor stap bouwden ze hun organisatie uit, onder meer met een zeventigtal verzamelpunten waar leden hun net geplukte bessen naartoe brengen en twee wasstations waar de eerste stappen van het verwerkingsproces plaatsvinden. Al snel behaalde KOAKAKA het Fairtradelabel.

Lees meer »

COCOCA: kwaliteitskoffie uit Burundi

Het woord ‘Horamama’ is in Burundi vooral bekend van een traditioneel lied dat vrouwen zingen op weg naar het veld of terug naar huis. Het betekent ‘moed’ of ‘kracht’ en moet hun vermoeidheid doen vergeten. Vandaag is Horamama de merknaam van de koffie van COCOCA, een unie van 39 coöperaties verspreid over het hele land. Koffie is de belangrijkste grondstof in Burundi.

Lees meer »

Koffie: Consumenten drinken, kleine producenten drinken het kopje

De koffie-industrie zwemt in paradoxale omstandigheden. Aan de ene kant wordt de drank over de hele wereld meer geconsumeerd en genoten dan ooit tevoren. Aan de andere kant is de beloning van de producenten op het laagste punt, zozeer zelfs dat meer dan de helft van hen nu de vruchten van hun arbeid met verlies verkoopt…

Lees meer »

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.