TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

COSH! maakt duurzaam shoppen gemakkelijk

Mijn uiteindelijke doel ligt veel verder dan COSH! Ik wil meewerken aan een economische shift naar sustainable fashion.

Wil jij graag duurzaam door het leven gaan? En lukt dat je ook als je kleren koopt? Niki De Schryver stelde vast dat veel mensen daarover struikelen, zelfs als ze een duurzame mindset hebben. “Mensen weten niet welke merken ze op dat vlak echt kunnen vertrouwen. Of ze denken dat hun smaak niet zullen vinden in een verantwoorde variant. Velen vragen zich ook af of duurzaam niet veel te duur is voor hen.” Op al deze vragen vind je nu een antwoord dankzij COSH!, het online platform dat duurzaam shoppen makkelijk maakt.

COSH! – COnscious SHopping – is het geesteskind van de Brugse Niki De Schryver. Gepokt en gemazeld in mode en e-commerce, lanceerde ze in september 2019 het platform bij het grote publiek. Uiteraard na maandenlange voorbereiding en een nog veel langer proces in haar achterhoofd. “Als rechterhand van modeontwerper Bruno Pieters stond ik zeven jaar geleden mee aan de wieg van het meest transparante modemerk in de wereld. Honest By bestaat ondertussen niet meer, maar het heeft bakens verzet in de kledingindustrie. Heel wat merken zetten eerste stappen richting ecologische materialen, eerlijke en transparantere productie. Acties zoals ‘Who made my clothes?’ reiken verder dan vroeger … Maar de consument weet nog altijd niet waar naartoe. Dat probleem lossen wij op.”

De modesector gehackt

Niki’s carrière maakte omzwervingen langs minder duurzame kledingretailers en luxemodehuizen en ze werkte een tijd als e-commerce marketeer. “Tot ik besefte dat mijn job niet meer aansloot bij wie ik was. Iemand die dicht bij mij stond flapte er plots uit dat ik oppervlakkig geworden was. Ik was van mijn melk, zo zag ik mezelf helemaal niet. Maar het was wel een eye opener. Ik stapte uit de holle marketingwereld om me weer volop op duurzame mode te focussen. Toevallig kreeg ik kort nadien van De Tijd een uitnodiging voor Hack Belgium (2017, nvdr). Daar ging de COSH!-bal aan het rollen.”

Tijdens die grootschalige, driedaagse denkmarathon over duurzaamheid toetste Niki De Schryver haar vage ideeën af bij andere innovatievelingen. Ze maakte meteen van de gelegenheid gebruik om een eerste bevraging op te zetten: “Die bevestigde mijn aanvoelen: er heerst een trend om duurzamer te leven. Veel meer mensen zijn die mindswitch aan het maken. Maar als mensen kleren kiezen, gaapt er een diepe kloof tussen hun ingesteldheid en wat ze kopen.”

Mix van online en offline

Consumenten met een honger naar duurzame mode de weg wijzen naar de merken die dit aanbieden. Het werd Niki’s nieuwe missie. De vraag bleef alleen nog: hoe?

“Op aanraden van Flanders DC schreef ik me in voor de Open Call van Vlaanderen Circulair. Dankzij dat budget kon ik een tweede analyse uitvoeren: een breed onderzoek naar het koopgedrag van mensen met affiniteit voor duurzaamheid. Wat bleek? Consumenten zetten doorgaans hun eerste duurzame stap met een keuze voor groene energie, anderen met veggie of vegan eten. Duurzame kleding bengelde helemaal onderaan het lijstje.”

Ondertussen verzamelde Niki De Schryver een team rond zich: IT- en communicatiemensen, een financieel expert … Met een derde marktonderzoek zocht COSH! uit wat de Belgen en Nederlanders al wisten over duurzame mode en welke begeleiding zij wilden om hun goede intenties in koopgedrag om te zetten. “We leerden dat 80 % van de kleren nog in fysieke winkels over de toonbank gaat, ondanks de sterke opmars van online winkels. Daarom besloten we geen app te ontwikkelen.”

COSH! werd een online tool die mensen begeleidt om offline hun weg te vinden naar de duurzame kledij die past bij hun smaak en budget. “En door duurzame fysieke winkels van hier te promoten, dragen we ook bij aan de lokale economie.”

Met dank aan de gebruikers

Net als veel start-ups, steunt COSH! sterk op zijn community. Vanuit haar woonkamer houden Niki De Schryver en haar collega’s nauw contact met geïnteresseerde consumenten en winkeliers. Hun input was onmisbaar om het webplatform te ontwikkelen tot wat het vandaag is.

De online shopping guide van COSH! neemt sinds zijn lancering een steile vlucht. Na twee maanden hadden al meer dan 10.000 bezoekers zich geregistreerd om een shoppingroute op maat uit te stippelen. COSH zet ondertussen 38 – and counting – kledingwinkels met een duurzaam aanbod op de kaart en screende al tientallen merken.

Wat is duurzaam volgens COSH!?

Hoe werkt die screening eigenlijk? Elke winkel die lid wordt – en dus in de shopping guide verschijnt – moet jaarlijks minstens drie van zijn merken laten screenen door COSH! “Zo doorlopen er in totaal heel veel merken onze screening. De resultaten daarvan verschijnen op de site zodra je doorklikt op een winkel.”

COSH! bekijkt het totale duurzaamheidsplaatje: hoe komt een kledingstuk tot stand, welke impact heeft dit op het milieu en op de mensen die het maken, kan het vlot gerecycleerd worden, hoe kort is de handelsketen, is het vegan … ?

“Op onze site maken symbolen duidelijk welke merken aan welke duurzaamheidscriteria beantwoorden. Je leest er ook op welke vlakken het merk nog werk te verzetten heeft. Als shopper kan je aanklikken wat voor jou de allerbelangrijkste criteria zijn, binnen jouw budget en kledingstijl. Bijna geen enkel merk slaagt er momenteel in om op alle aspecten goed te scoren en ook nog betaalbaar te zijn. Maar elke ernstige stap verdient ondersteuning.”

“Naast de merken bekijken we natuurlijk ook de visie en de drijfveren van de handelaars. Een winkel die enkele duurzame merken verkoopt, maar daarnaast weinig waarde hecht aan ethische handel, komt bijvoorbeeld niet op COSH.eco. In tegenstelling tot sommige andere gidsen gaan we niet alleen af op verklaringen van winkeliers of merken, maar doen we systematische analyses.”

Next steps in voorbereiding

Ondertussen plant Niki alvast de volgende stappen voor COSH! “We hopen binnenkort extra budget binnen te halen. Daarmee willen we nieuwe of echt innoverende merken zelf screenen, nog voor ze in veel winkels liggen.” Ook mag je in een volgende fase tweedehandswinkels verwachten in de COSH!-shopping guide.

Daarnaast mikt COSH! op samenwerkingen met stadsbesturen en handelaarsverenigingen. “We kunnen hen ontlasten in hun duurzaamheidscommunicatie en hen geloofwaardig op de kaart zetten als duurzame shoppingstad, bij een nationaal publiek. Verenigingen die handelaars samenbrengen zien we als ideale partners om events rond ethische kleding op te zetten.”

Dit is nog maar het begin

Laat het duidelijk zijn: Niki De Schryver is niet van plan te rusten voor de modesector stúkken duurzamer in elkaar zit. “Mijn uiteindelijke doel ligt veel verder dan COSH! Ik wil meewerken aan een economische shift naar sustainable fashion. Nu is het nog een niche, maar dat kan niet zo blijven. Naarmate meer mensen duurzame kledij kopen, zal er minder in oneerlijke omstandigheden geproduceerd worden. Die onduurzame economie zal op termijn instorten en vervangen worden door purpose first-bedrijven. Die op hun beurt menswaardig werk bieden.”

Ambitieuze ideeën, maar ze zijn niet uit de lucht gegrepen. “Ik zie nu al neveneffecten van COSH! die die richting uitgaan. Ons assessment wijst merken op aspecten in hun productieketen waar ze zelf nog niet bij stilgestaan hadden. Als sourcing consultant help ik hen om de aanpassingen te vinden waarmee ze snel impact kunnen hebben.”

Zowel merken als winkels kunnen bij COSH! terecht om hen op weg te helpen of zelfs heel nauw te begeleiden. “Recent heb ik met twee merken een langetermijntraject doorlopen om volledig om te schakelen naar duurzame productie, zowel op het ecologische als het fairtradevlak (Yoga by Julz en Studio Ama, nvdr). Multimerkenketens vragen mijn advies om hun aankoopbeleid te verbeteren. Ik krijg zelfs vragen waar nog geen oplossing voor klaar ligt. Een voorbeeld: op dit moment biedt geen enkel merk echt duurzame kledij in plus size aan. Ik werk sinds kort samen met een modeketen die zijn eigen plus size-merk wil verduurzamen.”

Kortom, Niki doet niets liever dan haar kennis en ervaring delen. Ook met consumenten: op allerhande events over duurzaamheid geeft ze lezingen en vormingen.

Close the loop

We kunnen Niki De Schryver zonder reserves een pionier in fair fashion noemen. Terwijl de meeste merken nog voorzichtige stapjes richting biokatoen zetten, denkt zij alweer enkele stappen vooruit.

“Ik geloof heel sterk in circulaire productie. We moeten ophouden met nieuwe grondstoffen te ontginnen, maar de materialenkringlopen sluiten. Close the loop, dat is de toekomst. Ik droom van kleren gemaakt van 100 % biologische en plantaardige grondstoffen, die je eindeloos kan recycleren.”

Hoe realistisch dat is? Niki is formeel, maar hoopvol. “Momenteel staan we op dat vlak nog nergens. Er wordt bijvoorbeeld nog maar heel weinig kledij gemaakt van één materiaal. Dat maakt het moeilijk recycleerbaar. Zo krijgen zelfs jassen van duurzaam materiaal vaak toch nog een synthetische voering. Ook bij de ontwerpers is dus een mindswitch nodig. Ik ondersteun de kledingindustrie in elke stap die ze zet in duurzame richting, maar blijf het allemaal met een kritisch oog volgen.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.