TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

TDC-SectorFeaturedImageHD-Coffee

Cafés Rombouts lanceert ‘Virunga Coffee’ tijdens de Week van de Fair Trade

De Belgische koffiebrander Koffie/Cafés Rombouts lanceerde tijdens de Week van de Fair Trade ‘Virunga Coffee’, een fairtradekoffie gemaakt in samenwerking met de koffieboeren van het Virunga National Park in Congo. Sinds 2020 steunt TDC twee koffiecoöperaties uit deze regio.

COOPADE

De Coopérative Paysanne de Développement werd in 2014 opgericht in de provincie Noord-Kivu. De coaching van TDC richt zich vooral op bedrijfsvoering, meer bepaald het financieel beheer efficiënter maken. COOPADE kreeg van TDC ook een subsidie om de koffieverwerkings-apparatuur te moderniseren en om een werk-kapitaalfonds op te zetten voor de voorfinanciering van de aankoop van koffiebessen.

Er werd eveneens gesleuteld aan een beter risicomanagement zodat de grote prijsstijgingen op de internationale markt de coöperatie in 2021 niet fataal werden.

Het lijkt contradictorisch: prijsstijgingen zijn een goede zaak voor de individuele boer, maar voor een coöperatie zijn ze vaak aartsmoeilijk om mee om te springen

COOKKANZ

De coöperatie KAWA KANZURURU is een boerenorganisatie die in 2014 is opgericht door mannelijke en vrouwelijke Arabica koffieproducenten in het Ruwenzori gebied, Beni territorium.

De koffie wordt geteeld doorboerenfamilies met gemiddeld 300 tot 1000 koffieplanten op een oppervlakte van ongeveer 1 ha aan de rand van het Virunga National Park, op een hoogte van 1000 tot 1800 m.
TDC biedt coaching in marketing- en bedrijfsmanagement, niet alleen om de dienstverlening aan de leden en de gemeenschap te verbeteren, maar ook om een duurzaam bedrijf te consolideren door de communicatie met potentiële klanten te verbeteren, betere contracten af te sluiten en zich voor te bereiden op Fairtrade-certificering.

Een koffiebedrijf kan in huidige markt enkel succesvol zijn wanneer ze een voldoende gedifferentieerd aanbod aan koffieproducten aanbiedt. Dit konden we besluiten uit de verschillende rendabilieitsoefeningen per product (type koffie) waar we de voorbije jaren hard aan werkten.  Cookkanz is erin geslaagd om zijn verkoop te differentiëren. Van enkel een Fully Washed hoge kwaliteit (K3 FTO) naar de combinatie met extra ongewassen koffie (K5 organic) en zelfs Robusta.

Dit leidde tot een verhoging van het totale volume,  het verlagen van de vaste kosten en het verbeteren van de rendabiliteit voor alle producten (die voordien onvoldoende was). Tevens leidt het tot veel betere risicobeheersing.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.