Het label van de Kleine Producenten

Het idee was al een tijdje in de lucht. Het “Kleine Producentensymbool” werd in november 2010 officieel gelanceerd in Honduras, tijdens de 4e Algemene Vergadering van CLAC (de Latijns-Amerikaanse en Caribische Coördinatie van Kleine Eerlijke Handelsproducenten).

Zoals de Nationale Coördinatie van de Eerlijke Handel in Peru (CNCJ) stelt, is dit initiatief ontstaan als reactie op Fairtrade International, dat zijn Fairtrade-label niet langer uitsluitend voorbehoudt aan kleine producenten: “FLO, de internationale organisatie die de eerlijke handel in de wereld certificeert, heeft de intrede van grote commerciële spelers toegelaten, ten nadele van de kleine producenten”. 

Waarden en principes

De beginselen en waarden van het label bevorderen een participatieve democratische organisatie, respect voor het milieu en economische rechtvaardigheid. Waarden die vandaag de dag niet noodzakelijkerwijs de overhand hebben op de wereldmarkt. 

Basiscriteria voor kleine producenten

Het keurmerk heeft een volledig overzicht van criteria met betrekking tot de productie, het organisatorische aspect, het beheer, het respect voor het milieu, het beheer van de relaties tussen de producentenorganisaties en de kopers, enz.

Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Kleine producentenorganisaties moeten democratisch, transparant en milieuvriendelijk zijn.
  • Er zijn groottecriteria vastgesteld: maximaal 15 ha voor landbouwproducenten, 15 bijenkasten per bijenhouder.
  • De kosten van duurzame productie moeten worden gedekt en producenten moeten worden erkend voor werk dat hun gezinnen in staat stelt om met waardigheid en respect voor het milieu te leven.
    – Een gegarandeerde minimumprijs
    – gelijk aan een ontwikkelingsbonus
    – een premie in geval van biologische productie.
  • De door de producenten gebruikte productiemiddelen mogen niet in handen zijn van kopers.
  • Lokale economieën worden aangemoedigd en er wordt gestreefd naar het genereren van toegevoegde waarde voor producenten en hun gemeenschappen.

Voor Arnaud Deharte, van het Uniterra vrijwilligersprogramma, “is het interessant om op te merken dat deze criteria zijn vastgesteld door de vertegenwoordigers van kleine producentenorganisaties zelf. Zij hebben de organisatie FUNDEPPO (de Stichting van Kleine Georganiseerde Producenten) opgericht, nu gevestigd in Mexico-Stad, om ervoor te zorgen dat het symbool echt ten goede komt aan kleine producenten, hun gemeenschappen en consumenten. »[1]

De reikwijdte van het label

Dit label staat momenteel open voor kleine producentenorganisaties in alle Latijns-Amerikaanse en Caribische landen. Het is onlangs uitgebreid tot kleine producenten in Afrika en Azië.

Het kan worden gebruikt door gecertificeerde organisaties en geregistreerde kopers die gevestigd zijn in goedgekeurde landen. Voorlopig:

  • verschillende landen in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied
  • ontwikkelingslanden in Afrika en Azië
  • de Europese Unie, Zwitserland, Canada, de Verenigde Staten.

Als producentenorganisaties en kopers zich in een nog niet goedgekeurd land bevinden, staat niets hen in de weg om een aanvraag in te dienen bij FUNDEPPO.

Het logo is van toepassing op landbouw-, bijenteelt- en ambachtelijke producten. Voor andere producten is de goedkeuring van FUNDEPPO vereist.

De kosten van certificering (voor een producentenorganisatie) of registratie (voor een koper)

Voor kleine producentenorganisaties

In het geval van een snelle procedure bijvoorbeeld, zal een organisatie met 250 tot 500 producenten 350 dollar betalen.

De snelle procedure bestaat uit een documentaire beoordeling, en de volledige procedure van een documentaire beoordeling gekoppeld aan een veldbeoordeling. Om te bepalen welke van de twee procedures van toepassing is, maakt FUNDEPPO gebruik van haar risicoanalyseprocedures.

De kosten van de volledige procedure zijn afhankelijk van het aantal dagen dat nodig is (tegen 120 USD/dag), met name voor beoordelingen in het veld.

Bovendien is er, ook hier voor maximaal 500 producenten, een jaarlijks inschrijvingsgeld van 375 USD, waardoor ook het lidmaatschap van CLAC mogelijk is zonder dat er extra kosten in rekening worden gebracht.

Voor kopers

Kopers moeten een vergoeding betalen voor de registratie en het gebruik van het label.

Het tarief voor versnelde registratie is 500 USD. In het geval van een volledige procedure is het, net als voor producenten, 120 USD/dag.  

De kosten voor het gebruik van het label bedragen 1% van de totale waarde van de producten die onder het label worden verkocht. De betalingen worden op kwartaalbasis verricht.

Kwartaalverslagen

De gebruikers moeten zich elk kwartaal bij FUNDEPPO melden met vermelding van het volume en de waarde van de verkopen (voor organisaties) en de aankopen (voor kopers) van producten die het “Kleine Producentensymbool” dragen.

Controle

Voor verdere certificering of registratie zijn jaarlijkse beoordelingen nodig. In sommige gevallen is een follow-up-evaluatie gepland om na te gaan of alle non-conformiteitsproblemen die tijdens de eerste evaluatie zijn vastgesteld, zijn opgelost.

Voor meer informatie: https://spp.coop/?lang=fr 
http://faitauguatemala.blogspot.com/2011/05/le-symbole-des-petits-producteurs-un.html?spref=fb
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.