TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Artikels

EU-wetgevingsinitiatief over verplichte due diligence voor bedrijven

“De COVID-19-crisis heeft de kwetsbaarheden van onze economie en van niet-gereguleerde globale toeleveringsketens pijnlijk blootgelegd… We moeten ervoor zorgen dat verantwoord zakendoen en duurzame toeleveringsketens de norm worden, een strategische oriëntatie voor bedrijven,” zei didier Reynders tijdens een webinar over due diligence.

Lees meer »

Cosmetica

De cosmeticasector doet heel hard zijn best om het vertrouwen van de consument te winnen inzake duurzamheid nadat de voorbije jaren heel wat commotie ontstond over dierproeven bij het testen, toxische stoffen en microplastics in de producten en over het gebrek aan transparantie. Heel veel cosmeticamerken beweren natuurlijk of biologisch te zijn. Maar is dat wel zo?

Lees meer »

Slow flowers

Sinds de jaren 90 is de bloemenmarkt geglobaliseerd. In 2013 werd het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) opgericht met als doel dat in 2020 90% van de internationaal verhandelde bloemen uit duurzame teelt zou komen. De slowflowerbeweging gaat nog verder.

Lees meer »

Diamant

Diamanten blinken niet altijd. In de jaren 80 en 90 bleven een aantal conflicten in Afrika eindeloos aanslepen omdat de strijdende partijen hun wapengekletter financierden met de verkoop van diamanten. Ondertussen werden heel wat initiatieven genomen.

Lees meer »

Ethische sneakers

Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze

Lees meer »

KOAKAKA: specialty koffie uit Rwanda

In 2002 richtten een aantal boerengroepen in het zuidwesten van Rwanda, vlakbij het Nyungwewoud, de koffiecoöperatie KOAKAKA op. Stap voor stap bouwden ze hun organisatie uit, onder meer met een zeventigtal verzamelpunten waar leden hun net geplukte bessen naartoe brengen en twee wasstations waar de eerste stappen van het verwerkingsproces plaatsvinden. Al snel behaalde KOAKAKA het Fairtradelabel.

Lees meer »

Yeyasso in Côte d’Ivoire

YEYASSO is een coöperatie in een vrij afgelegen gebied in het westen van het land, tot voor enkele jaren een onstabiele regio omwille van de burgeroorlog. Vroeger was het bij uitstek een koffiestreek, mede door de klimaatverandering wordt cacao steeds interessanter

Lees meer »

NAPP: fairtrade cacao in Vietnam

Hoewel cacao reeds in de 19de eeuw door de Fransen in Vietnam geïntroduceerd werd, bleef de productie meer dan een eeuw marginaal. Pas in 2000 kwam er een overheidsplan om de teelt in verschillende regio’s te stimuleren. Voorlopig blijft Vietnam een kleine speler op de cacaomarkt, maar het potentieel is er. Ook voor Fairtradecacao, dachten ze enkele jaren geleden bij NAPP (Network of Asia and Pacific Producers), de koepel van Fairtradegecertificeerde producentengroepen in Azië.

Lees meer »

EU-wetgevingsinitiatief over verplichte due diligence voor bedrijven

“De COVID-19-crisis heeft de kwetsbaarheden van onze economie en van niet-gereguleerde globale toeleveringsketens pijnlijk blootgelegd… We moeten ervoor zorgen dat verantwoord zakendoen en duurzame toeleveringsketens de norm worden, een strategische oriëntatie voor bedrijven,” zei didier Reynders tijdens een webinar over due diligence.

Lees meer »

Cosmetica

De cosmeticasector doet heel hard zijn best om het vertrouwen van de consument te winnen inzake duurzamheid nadat de voorbije jaren heel wat commotie ontstond over dierproeven bij het testen, toxische stoffen en microplastics in de producten en over het gebrek aan transparantie. Heel veel cosmeticamerken beweren natuurlijk of biologisch te zijn. Maar is dat wel zo?

Lees meer »

Slow flowers

Sinds de jaren 90 is de bloemenmarkt geglobaliseerd. In 2013 werd het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) opgericht met als doel dat in 2020 90% van de internationaal verhandelde bloemen uit duurzame teelt zou komen. De slowflowerbeweging gaat nog verder.

Lees meer »

Diamant

Diamanten blinken niet altijd. In de jaren 80 en 90 bleven een aantal conflicten in Afrika eindeloos aanslepen omdat de strijdende partijen hun wapengekletter financierden met de verkoop van diamanten. Ondertussen werden heel wat initiatieven genomen.

Lees meer »

Ethische sneakers

Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze

Lees meer »

KOAKAKA: specialty koffie uit Rwanda

In 2002 richtten een aantal boerengroepen in het zuidwesten van Rwanda, vlakbij het Nyungwewoud, de koffiecoöperatie KOAKAKA op. Stap voor stap bouwden ze hun organisatie uit, onder meer met een zeventigtal verzamelpunten waar leden hun net geplukte bessen naartoe brengen en twee wasstations waar de eerste stappen van het verwerkingsproces plaatsvinden. Al snel behaalde KOAKAKA het Fairtradelabel.

Lees meer »

Yeyasso in Côte d’Ivoire

YEYASSO is een coöperatie in een vrij afgelegen gebied in het westen van het land, tot voor enkele jaren een onstabiele regio omwille van de burgeroorlog. Vroeger was het bij uitstek een koffiestreek, mede door de klimaatverandering wordt cacao steeds interessanter

Lees meer »

NAPP: fairtrade cacao in Vietnam

Hoewel cacao reeds in de 19de eeuw door de Fransen in Vietnam geïntroduceerd werd, bleef de productie meer dan een eeuw marginaal. Pas in 2000 kwam er een overheidsplan om de teelt in verschillende regio’s te stimuleren. Voorlopig blijft Vietnam een kleine speler op de cacaomarkt, maar het potentieel is er. Ook voor Fairtradecacao, dachten ze enkele jaren geleden bij NAPP (Network of Asia and Pacific Producers), de koepel van Fairtradegecertificeerde producentengroepen in Azië.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.