L'envol du colibri

Opiniepeiling: Belgen en non-food fairtradeproducten

Het Trade for Development Centre peilde naar de mening, houding en het aankoopgedrag van Belgen ten opzichte van non-food fairtradeproducten[1]. Deze studie heeft als doel om de gedragingen en verwachtingen van de consumenten m.b.t. non-food fairtradeproducten (NFFP) beter in kaart te brengen.

De studie werd uitgevoerd door Dedicated Research: 1015 Belgische consumenten van 18 jaar en ouder vulden tussen 22 mei en 8 juni 2015 een online enquête in. Dit kwantitatieve luik werd voorafgegaan door een verkennende fase in maart 2015: 13 mensen namen hiervoor deel aan een discussiegroep.

Belangrijkste bevindingen

  • Non-food fairtradeproducten (NFFP) zijn niet zo bekend bij Belgen: 42% kan spontaan geen enkel product noemen;
  • Qua verkoop hinken NFFP achterop tegenover eerlijke voedingsproducten;
  • De belangrijkste motieven om NFFP te kopen zijn solidariteit met kleine producenten (31%) , een goede daad stellen (26%). Voor 1 op 4 Belgen vormt het “eerlijke karakter” geen motivatie tot aankoop;
  • De belangrijkste remmingen zijn: de gebrekkige beschikbaarheid (29%), de perceptie van een te hoge prijs (23%) en de twijfel of het geld naar de producenten terugvloeit (15%);
  • Een betere beschikbaarheid is de grootste trigger om over te gaan tot de aankoop van NFFP: 69% zou bij een betere beschikbaarheid gemakkelijker geneigd zijn om NFFP te kopen.  
  • Meer dan de helft van de Belgen is voorstander om NFFP te integreren in supermarkten.
[1] Volgende categorieën werden bevraagd: kledij voor volwassenen, hygiëne en cosmetica, modeaccessoires, huislinnen, lederwaren, kinderspeelgoed en knuffeldieren, kinderkledij, decoratie, tafelkunst, onderhoudsproducten.
Koptekst fotocredit : L’Envol du Colibri 

Samenvatting

Belgen en NFFP
Download

Rapport - Verkennende fase

Aantrekkelijkheid en aankoopgedrag van non-food fairtradeproducten
Download

Final Report - Kwantitatieve fase

Aantrekkelijkheid en aankoopgedrag van non-food fairtradeproducten
Download
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.